Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Visma Administration 2000 och pdf...

Jo, undrar en sak. Gjorde en utskrift av ett gäng redan skickade fakturor som PDF för att skicka dessa till kunden som missat dom. Den filen blev då dryga 37 mb och gick inte att skicka p.g.a sin storlek. Öppnade då filen i Adobe och sparade om den med nytt filnamn och då blev den dryga 7 mb och gick utmärkt att skicka.. Så jag tolkar det som att Vismas PDF-skapande gör filerna jättestora och jag undrar varför....?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @AccountantfromHell_singland 

Det är svårt att säga exakt vad som gör att filstorleken blir så stor i just det här fallet. När Visma Administration skapar PDF-filen bäddas exempelvis företagets logotyp och andra dokumentobjekt in i PDF-filen. Om det är många fakturor, eller om logotypen eller andra bilder har hög upplösning, kan den totala filstorleken därför bli stor.

När PDF-filen sedan öppnas och sparas om i Adobe kan programmet optimera och komprimera vissa delar av filen, till exempel bilder och grafik. Det är sannolikt därför filstorleken minskar från cirka 37 MB till 7 MB.

Om du vill att vi tittar närmare på detta är du välkommen att ringa vår support på 0470-70 60 00.

Jag vill också passa på att tacka för att du delar med dig av din kunskap i forumet – det uppskattar jag verkligen!

Ja, det är lite märkligt och jag tror inte att det har varit så tidigare. Öppnar jag dokumenten i Adobe så ser dom exakt lika ut så vad som skiljer vete katten.. Kollade även egenskaper och där är det ingen skillnad.... 

Dessutom så var ju tidigare en säkerhetskopia från Admin väldigt liten och idag är den gigantiskt... Vet inte om det beror på bytet av databas eller vad det kan vara men vi kunde tidigare maila en säkerhetskopia till revisorn (om han hade Admin) så att han kunde se allt men det går inte idag då kopian blir enormt stor... 

Har ju tyvärr inte riktigt tid att svara så mycket som jag vill... tycker det är kul att hjälpa till. Försöker dock undvika vissa frågor då kunskapsnivån hos många är så otroligt låg att enda rådet till dom är att anlita någon som kan.... Men det är ju inte så idag och jag är rätt så besviken på SRF som inte motarbetar all reklam som säger att automatik och AI kan fixa en bokföring. Dels så har programmen ingen ansvarsförsäkring och dels så krävs det så mycket kunskap om så många regler och lagar för att göra den löpande bokföringen... Så jag har ju, som du förstår, även synpunkter på er reklam men det är ju business för er och inget konstigt.... Men rätt så ohederligt om du frågar mig....

Hej @AccountantfromHell_singland 

Jag håller med om att det låter märkligt, särskilt eftersom PDF-filerna ser likadana ut när du öppnar dem i Adobe. Det kan ändå finnas skillnader i hur bilder och andra objekt är komprimerade eller sparade i PDF-filen, även om det inte syns i dokumentets egenskaper.

Att säkerhetskopian har blivit mycket större är däremot något som vi gärna vill undersöka närmare. Det kan exempelvis bero på att dokument, bilagor eller andra typer av filer numera följer med i säkerhetskopian, men jag vill inte spekulera innan vi har tittat på det. Det kan även finnas andra skillnader efter bytet av databas eller versionsförändringar som påverkar storleken.

Jag rekommenderar därför att du ringer supporten på 0470-70 60 00. Då kan en supporttekniker, med din hjälp, koppla upp sig och undersöka vad som faktiskt tar utrymme både i PDF-filerna och i säkerhetskopian.

Förstår att tiden inte alltid räcker till, men vill därför verkligen tacka för den tid och kunskap du ändå lägger på att hjälpa andra i forumet. Det är mycket uppskattat som sagt!