Hejsan,
När jag exportera från <arkiv><export><register> får jag en xml fil som inte går att importera i excel via databas import xml fil. När jag kör Ai på xml filen säger den också att det saknas struktur och går inte att tolka.
Hur kan jag lifta ur min kundregister databas ur visma admin Version 2025.0 till en importerbar fil till excel?
Visst kan jag gå till kunder, utskrift, kundlista men då har jag begränsad data. Jag vill ha all data på kunder.
MvH Ed
Hej @EdwinD
Det stämmer att programmet genererar en XML‑fil om du går via Arkiv - Export - Register.
Om du i stället behöver en rapport som kan öppnas direkt i Excel finns det färdiga rapporter att använda.
Gå till Arkiv - Rapporter/Rapportgenerator - Läs in rapport och välj till exempel rapporten Kunduppgifter m adress, övr uppgifter, filutskr..
Det finns även flera andra rapporter att importera. När rapporten är inläst kan du välja att skriva ut den till Excel för vidare bearbetning och ev. komplettering. Mer detaljer om hur det funkar finns i hjälpavsnittet
Hoppas det kan vara ett bra alternativ för dig!
Hej Tinna,
Mappen med rapporter SpcsRapp är tom. Finns inget att läsa in där. Kan kolla med vår IT men finns dessa att ladda ner så jag jan lägga tillbaka alla rapporter? //Ed
Hej @EdwinD
Konstigt. Bara så vi inte missförstår varandra. När du står i rutan och ser katalogen SpcsRapp - markera bara katalogen och klicka ok så tror jag nästan att rapporterna ska dyka upp. Du kan även ringa vår support på 0470-706000 så hjälper vi dig.
Välkommen!
Precis, den är tom. Kontrollerade sökvägen med IT. Sen hade vi en mapp RapGen med några rapporter vi använder och det verkar finnas några framtagen av konsult. Men det måste finnas ett sett att lägga in standard igen? //Ed
Hej @EdwinD
Det här är säkert något vi kan hjälpa dig med, men tyvärr går det inte att lösa här i forumet. Vi rekommenderar att du kontaktar vår support på 0470‑706000, så hjälper vi dig gärna vidare i den kanalen istället.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.