Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Återbetalning av återlämnad faktura?

Hej
Vi har fått några fakturor från en leverantör som är överlåtna till Visma Finance. När jag ska bokföra dem i Spiris "Bokföring & Fakturering" kommer detta meddelande upp. På fakturorna står det att "fakturan är överlåten till Visma Finance för att effektivisera faktureringen". Jag har också varit i kontakt med Visma Finance och fakturorna är endast överlåtna till dem. Ska/kan jag ignorera meddelandet?

Hälsningar Ulrika Bengtsdotter LindÅterbet.png

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Ulrika Bengtsdotter Lind 

Det meddelande du får i Spiris beror normalt på att systemet tolkar fakturan som en regressfaktura kopplad till Visma Finance (t.ex. Betalt Direkt).

Om det är en regressfaktura från Visma Finance så är det helt korrekt att den ska bokföras mot konto 2810 (kortfristiga skulder), och då ska meddelandet inte ignoreras utan följas.

Däremot om fakturorna endast är överlåtna till Visma Finance för betalning, och inte är regressfakturor, då ska detta meddelande egentligen inte visas i Spiris. I så fall ska fakturorna bokföras som vanliga leverantörsfakturor.

Eftersom du har varit i kontakt med Visma Finance och fått bekräftat att det inte rör sig om regress, rekommenderar vi att du kontaktar vår support så att vi kan titta närmare på varför meddelandet dyker upp i ditt program och hjälpa dig. 

Här kan du läsa mer om hur regressfakturor hanteras i Spiris

Välkommen att kontakta oss på 0470-70 60 00. 

Hej
Supporten gjorde ett ärende på detta, då de inte förstod varför jag fick upp meddelandet. Men enligt supporten var det bara för mig att ignorera och när jag gjorde det för en av de tre fakturorna, kom det inte upp något meddelande för de två andra. Ärendet löst för nu!

Skönt att höra och tack snälla för att du uppdaterade mig. 

Ha en fin eftermiddag! 🌻