Hej! Med anledning av en hel del hackerattacker som figurerar i media på senare tid har jag denna fråga:
Jag kör eEkonomi PRO för förening. Till vardags tror jag att jag inte behöver göra backuper eftersom Visma Online är "molnbaserat". Är det så eller behöver jag göra något mer för att säkerställa att min information är skyddad?
Jovan
Jag vill har EN knapp där jag får ut allt. Export funktione är för mågna steg. En knapp på första sidan där allt exporteras till en förvald plats som jag kan precisera.
Reskontrorna också!
Men att få en restore av er, vad kostar det oss användare i pengar om vi begär det. En egenhändigt skapad backup gör jag restore på inom en minut och det är helt gratis. Jag får med allt också...
Mvh Lena
Men det gick förr att ta en fullt fungerande backup och göra en fullt fungerande restore, så varför - när alla säger att tekniken går framåt - skulle det inte vara görbart idag? Kan inte dagens programmerare fixa backupfunktioner till oss längre? Har de inte kompetensen, eller är det bara en kostnadsfråga, att de inte ska lägga tid på sånt för att de anser att de är helt skyddade mot hackers?
Mvh Lena
Händer det något med EN knapp för backup? Jag skulle vilja ha en möjlighet att sätta upp en automatisk backup var gång jag loggar in i systemet, varför ska jag behöva trycka på en knapp?
Och jag undrar *när* det kommer en lösning för att stödja fullständig backup *inklusive* bildunderlag - som nämnts ovan så har vi kunder det juridiska ansvaret för vår bokföring, men måste lita på att Spiris är säkrad mot *alla* typer av systemhaverier - Det finns gott om exempel på välrenommerade företag som förlorat egna och andras data. Låt oss ta Tietoevry som ett exempel...
Rent tekniskt så behöver ni inte uppfinna något nytt, eftersom SIE 5 - formatet stödjer inbäddade och refererade dokument. Det är bara att skriva programkoden som fattas.
"Blast from the past" 🙂 
Sedan ett tag tillbaka går det att exportera bildunderlagen per redovisningsår, så jag skulle vilja påstå att det har blivit bättre.
Är det så att SIE5 kan innehålls både själva verifikationerna och deras underlag så låter det som det skulle kunna göras ännu bättre i framtiden men, som sagt, det har blivit bättre. 
SIE är en grej och backup en annan.
Jag vill ha möjlighet att ta backup som man tidigare kunde göra. Behövde man göra en restore, gick det i ett nafs. Att ligga i händerna på någon är helt fel. Vi måste få tillbaka backupfunktion som den en gång fungerade. Då fanns både SIE-filer och backuper, två skilda saker, för den ena kan inte ersätta den andra.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.