- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Balansräkningen för nuvarande år balanserar inte
Hej!
Jag har stött på problem vid årsavstämningen i Visma eEkonomi, vid Deklaration/Årsredovisning.
Jag får felmeddelandet att "Balansräkningen för nuvarande år balanserar inte. Kontrollera och justera för att fortsätta.".
Jag tror att jag hittat vart problemet ligger, det ser ut som att jag haft ett saldo på "Beräknat resultat" i balansräkningen vid årets början. När jag tittar på verifikationen som Visma automatiskt skapat för mig på året innan så har inte hela föregående års resultat förts över, och den summan som jag hittar i "Beräknat resultat" stämmer med denna diff.
Hur ska jag gå tillväga för att få balansräkningen att balansera?
Stort tack på förhand,
Vänligen, Hannah
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tillägg: Det ser ut som jag på året 2023 gjort 2 verifikationer efter "Årets resultat skatt och förändring av periodiseringsfond". Dessa två verifikationer stämmer med differensen på balansräkningen som står under beräknat resultat vid periodens början 2024. Hur skall jag korrigera detta?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Har du möjlighet att bifoga bilder på samliga fyra verifikationer som har blivit dubbletter så jag får ta en titt på hur dessa ser ut.
Bifoga även en bild på hela balansräkningen.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Joachim! De är inte dubletter tror jag, utan jag har bokfört dem på 2023 efter jag gjort årsavstämningen 2023 tror jag. Skickar med bilder här, ringat in i rött. Återkom gärna om det är några andra/fler bilder jag kan skicka med!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej, Hanna!
Det ser ut som att du gjort bokningar efter att du avslutat året, så det är det som gör att det inte stämmer, precis som du också skriver. Det du ringat in skall vara noll!
Mvh Lena
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Lena! Tack för ditt svar. Hur ska man korrigera detta? Måste jag öppna året 2023 och "göra om allt" eller kan jag göra en enklare korrigering på något sätt på året 2024 som löser detta? Mvh Hannah
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Nu lär jag väl bli hängd för mitt svar, men:
Har du lämnat in deklarationen för 2023 utan den felaktiga bokningen, tycker jag du ska öppna 2023 och "flytta" den till 2024 istället. Felaktigheter bakåt i tiden ska man ju boka så fort det går, så boka den på 2024. Jag gissar att du får vända det felaktiga verifikatet så debet blir kredit och tvärt om och det gör du för året 2023. Sedan skapar du ett nytt verifikat 2024 och gör bokningen som den ser ut här i bilderna du skickat.
Jag håller tummarna. Berätta gärna hur det går.
Mvh Lena