Vilket format är det på den manuella betalfilen som exporteras från eEkonomi?
Vi har Länsförsäkringar som bank och där blir mina betalfiler makulerade direkt. De har inget stöd för ISO-filer än.
De skickar mig en instruktion för inställning av LB-filer i Visma Administration men det hjälper knappast när jag sitter med eEkonomi.
Finns det något sätt att ladda upp en korrekt betalfil till Länsförsäkringar?
Hej @Morene
När du har valt Länsförsäkringar som bank och gör en export under Import och export i Visma eEkonomi, kommer programmet att generera filformatet .in.
Hoppas detta hjäper dig!
Hej! Jag har också en kund som har Länsförsäkringar bank och de kan inte ta emot filformatet .in Filformatet pain.001 (dvs ISO20022), kommer de att kunna ta emot någon gång under 2026. Hur gör man nu då för att kunna skicka betalfil??
Hej @LillemorS
I Spiris Bokföring & Fakturering skapas betalningsfiler till Länsförsäkringar i LB‑format, och det ska i nuläget inte vara några problem för banken att läsa in dessa filer. LB‑formatet är ett äldre format som på sikt kommer att fasas ut, men enligt den information som finns idag fungerar det fortfarande hos
Länsförsäkringar fram tills de är redo att ta emot pain.001 (ISO20022), vilket preliminärt är planerat till någon gång under 2026.
Så tills vidare kan ni alltså fortsätta att skicka betalningar via LB‑filer.
Mer information finns i hjälpavsnittet Gör inställningar för betalning av leverantörsfakturor med betalningsfil
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.