Jag går som många andra över från ett pappersbaserat system till digitala bildunderlag för att slippa onödigt pappersvändande. Hitillis har jag sparat generöst med pappeskopior. Jag arbetar dagligen i en bransch som är väldigt fokuserad på "wet ink signatures" och "paper trail" och har kanske därför lite extra svårt att släppa papperskopiorna.
Nu aktualiseras frågor som gnagt under många år så det är dags att fråga.
Vad är rätt bildunderlag (om det ens behövs) till följande transakationer:
* Överföring från affärskonto till skattekonto - räcker det att skapa verifikationen i systemet genom att matcha uttag/insättning på de båda kontona? Eller måste jag styrka den med t.ex. bokföringsorder?
* Försäkring som betalas med autogiro / debiterad preliminär F-skatt. I början av året får jag en betalningssammanställning över de belopp som kommer att dras under året. Behöver jag scanna den sammanställningen och matcha kopior av bildunderlaget med varje betalning? (Systemet protesterar mot att samma bild scannats in flera gånger.)
* Utbetalning av t.ex. utdelning. Behöver jag skriva en pappers-bokföringsorder? Kan jag använda dititala underlag?
Löst! Gå till lösning.
Hejsan, @Fredrik41 !
Du ställer mycket bra och adekvata frågor. När jag läser många frågeställares inlägg, så tycker jag att jag känner en liten "kopplingspanik" mellan raderna. Det behöver inte vara så komplicerat. Jag har sedan e-fakturor kommit och även innan dess, haft en struktur över dokument på servern eller på extern hårddisk för att snabbt kunna ta fram material utan att leta i bokhyllornas pärmar. Idag har jag släppt pärmar helt och övergått till att spara digitalt. Det hela handlar om att ha ordning och reda och att stämma av varje månad.
Förklaring:
Mvh Lena
Tack för ett utförligt och hjälpsamt svar!
Det är nog som du säger - det är lätt att få "kopplingspanik". Till viss del beror det nog på att bokföringsprogrammens bildunderlag marknadsförs som "Den Rätta Lösningen på Allt". Dina synpunkter är oerhört värdefulla, det är bra att påminna sig om att "bokföringen ska vara spårbar och lätt att följa" inte är samma sak som att "allt måste vara kopplat till ett unikt bildunderlag" eller "allt måste sitta i samma pärm".
Trots att jag arbetar med snarlika krav i en annan starkt reglerad bransch och varje dag tänker på liknande frågor ("Vilka underlag/datakällor har vi som stöd för det här påståendet?") är det förvånansvärt svårt att flytta över de kunskaperna till ett annat fackområde (bokföring). Så tack igen!
Grymt bra lista @LW - In Blue Accounting! 🙏
Själv har jag i många år använt ett upplägg som liknar LWs. Jag gör vissa saker lite annorlunda men principen är densamma.
Jag som amatör skulle vilja trycka på ett ord som proffset (LW) använder: spårbarhett. Bokföring skall vara spårbar men det innebär inte att varje enskild händelse måste ha ett eget underlag. Så länge det går att läsa av sammanhanget varför händelsen existerar. Exempel som LW nämnde: preliminärskatten. Vill du vara extra säker kan du ladda ner/spara skatteverkets beslut från gång till annan. Det beslutet behöver inte bifogas varje enskild händelse.
Arbetar man, som jag brukar säga, med systemet, så får man mycket gratis. Arbetar man med fakturareskontra så har man underlaget automatiskt i den första transaktionen (faktura inkommen/utställd) och sedan behöver inte ut-/in-betalningen något eget underlag eftersom dessa hänvisar tillbaka till den första händelsen.
Sedan finns det säkert dokument/underlag som kanske inte strikt behövs som kopplade bildunderlag men som kan vara nyttigt att ändå spara undan som extra stöd. Om inte annat så är det något som en eventuell revisor blir lite extra glad över.
Slutligen, som LW också nämner, laddar ner alla bildunderlag (kopior) på dem till någon förvaring utanför själva ekonomisystemet. Du skall inte låta Spris vara den enda förvaringsplatsen för alla underlag. Eller bokföringen för den delen, exportera SIE-filer med jämna mellanrum(). Om dessutom du har disciplin att göra det med struktur så kommer du förr eller senare tacka dig själv.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.