Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma_Dahlström
UTFORSKARE

Bokför avskrivningar

Jag försöker bokföra månadsvisa avskrivningar på anläggningstillgångar t.o.m. 31 mars i Bokföring och Fakturering. Programmet säger "Avskrivningar bokfördes" och åtta avskrivningar har genomförts och ligger som verifikat men resterande 14 ligger kvar oavsett hur jag gör och hur många gånger jag trycker, jag får alltid samma meddelande att de bokförts.

Jag har bokfört avskrivningar på samma sätt förut och det har inte varit några problem och jag har inte lagt till några nya sen avskrivningarna för februari.

Jag har testat att starta om datorn och rensa webbdata, inget hjälper. Vad gör jag?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Emma_Dahlström 

Vad bra att du redan har testat att starta om datorn och rensa webbdata, tack för att du felsökt själv.

Det låter som att något har fastnat i processen när avskrivningarna ska bokföras. För att kunna se vad som händer i just ditt företag och varför de 14 avskrivningarna inte går igenom behöver vi titta på det tillsammans.

Ring oss på 0470-70 60 00 så hjälper vi dig att undersöka vad det är som hakar upp sig. Vi löser det tillsammans.

Emma_Dahlström
UTFORSKARE

Jag ringde supporten och fick hjälp. När vi testade att skriva av en tillgång i taget kom felmeddelande upp att konto "1238 Ackumulerade nedskrivningar på installationer" inte fanns i kontoplanen. Vi lade till kontot och det gick att genomföra avskrivningar med en gång. 

Det konstiga är att ingen av avskrivningarna skrevs av mot det kontot eftersom vi använder 1239 för samma sak (men det löste problemet så jag är nöjd).

Om någon annan råkar ut för liknande är tipset alltså att testa skriva av en tillgång i taget och se om felmeddelande dyker upp. 🙂

Tack snälla @Emma_Dahlström för att du delade lösningen.