Vi har precis flyttat från Visma administration till Spiris Bokföring och fakturering.
Vi har två olika personer som sköter skapande av fakturor respektive bokföring.
Vi har tidigare jobbat så att personen som bokför har full kontroll över all bokföring och så vill vi fortsätta ha det.
Som det är nu så bokförs skapade fakturor automatiskt. Det skapas en verifikation omedelbart när fakturan skapas och skickas.
Vi vill gärna fortsätta som tidigare, att fakturan kan skapas och skickas, men sedan kan vi bokföra det (skapa verifikationen) senare, och först då lägga in bokföringskonton och redovisningsenheter.
Finns det möjlighet att fortsätta jobba så i Spiris?
Ni bör nog gå in på gröna knappen och välja "Spara utkast":
Men jag är osäker på om man kan skicka utan att bokföringen kickar in. Högst upp i menyn står det "Bokför och..." och sedan kan man välja att skicka...
Mvh Lena
Vad jag kan se, efter ett snabbt test: Nej, ni kan inte arbeta så i Bokföring & Fakturering.
Eller, visst ni kan teoretiskt helt låta bli att använda faktura-funktionerna i programmet, upprätta fakturan helt separat i Word eller Excel och sedan i Bokföring & Fakturering manuellt skapa de verifikationer som behövs.
Men jag kan, trots att jag kan förstå ert behov, verkligen verkligen verkligen inte rekommendera det arbetssättet. Risken för att något blir fel är ju minst sagt överhängande. För att inte tala om mängden arbete i förhållande till vad ni får ut av det.
Jag har dock lite svårt att förstå varför inte låta systemet ta hand om bokföringen av fakturorna åt er? När fakturan väl är skickad finns det ju ändå inte så mycket utrymme för hur saker och ting skall bokföras. Är till exempel fakturan fel så måste det felaktiga ändå bokföras och sedan rättas separat. (Med reservation för att jag inte jobbar med kontantmetoden.)
Mitt tips är att ringa Spiris och prata med dem om vad är ni vill göra och framförallt varför ni vill göra så. Kan ju hända att lösningen är någon helt annan stans.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.