Tar ut en SIE4 för 250101-250930 för att läsa in i Capego bokslut, men får felmeddelandet att inget tidigare räkenskapsår finns med i filen? Är det verkligen inte möjligt att ta ut en fullständig SIE4??
Frågan är hur Capego fungerar. Är det så att du matat in där i Capego, att du har ett tidigare räkenskapsår när du inte har det? I så fall, borde du kunna gå in och mata in noll på alla konton om du inte har ett tidigare år och har du ett tidigare år, kan du mata in alla ingående balanser manuellt, det är jag övertygad om.
Mvh Lena
Såvitt jag kan se går det bara att exportera ett räkenskapsår i taget från Bokföring & Fakturering. Så du får prova med att exportera år för år och se om det går att importera dem kronologiskt i det mottagande systemet.
SIE-standarden i sig självt tillåter flera räkenskapsår i en SIE-fil men sådant kan snabbt bli stökigt (min åsikt). Bland annat så kräver det samma kontoplan alla räkenskapsår.
Tack för era svar!
Det visade sig att det inte går att sätta en "period" tex som i mitt fall 250101-250930 vid exporten för då blir SIE-filen inkomplett och saknar RAR samt RAR-0.
Men om jag exporterar helår, dvs 250101-251231 så är Capego tillräckligt smart för att fixa den importen till periodbokslut.
Så det löste sig 🙂
Ok, så vi kan då konstatera att återigen lyckas en programvara generera felaktiga felmeddelanden.
Ja, det hade varit toppen om Spiris talade om redan vid exporten att det inte går att exportera en "fullständig" SIE 4 om man väljer period av år.
Men nu löste det sig ju i alla fall.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.