Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jeffismyname
NY MEDLEM

Bokföringsdatum ändras automatiskt när jag öppnar ett utkast, kan man stoppa de?

Hej!

Vi har nyligen gått över från Fortnox till Visma Spiris och försöker använda ett liknande arbetssätt som tidigare.

Tidigare skapade jag fakturor/bokföringsunderlag och sparade dem som utkast. Därefter kunde min redovisningskonsult kontrollera dem och godkänna/bokföra dem när allt stämde. Jag bokförde alltså inte underlagen själv.

I Visma Spiris verkar det däremot inte finnas någon knapp för att ändra ett utkast, utan endast ”Öppna”. När jag öppnar ett tidigare sparat utkast ändras bokföringsdatumet automatiskt till dagens datum. Jag måste då manuellt ändra tillbaka datumet till det ursprungliga.

Detta blir särskilt problematiskt eftersom jag ibland går tillbaka till äldre bokföringsunderlag för att uppdatera valutakurser när en fakturas summa växlas till SEK (från EUR) vid ett senare tillfälle.

Finns det något sätt att öppna och redigera ett bokföringsutkast utan att datumet automatiskt ändras till dagens datum? 

Tack på förhand!

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Jeffismyname och varmt välkommen till både Spiris och forumet! 

Det går att styra detta för fakturautkast via inställningen:
Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter - “Använd alltid originaldatumet på fakturautkast”.

När den inställningen är markerad behåller fakturautkast sitt ursprungliga datum även när man öppnar dem igen. Om den inte är markerad uppdateras datumet till dagens datum vid öppning.

För verifikationsutkast fungerar det däremot annorlunda. Där påverkas inte datumet av den här inställningen, utan verifikationsutkast behåller alltid ursprungsdatumet när de öppnas igen.

Vill du att vi kikar på det tillsammans så ring oss på 0470-70 60 00 så hjälper vi dig gärna. 

Ha en fin dag! 

Jeffismyname
NY MEDLEM

Hej Tinna, 

Tack så mycket, de hjälpte 🙂 

Vet du om jag även kan ändra valutakurserna för fakturorna? Tänker EUR / SEK kurserna då.