Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MrJiVe
UTFORSKARE

Bugg eller försämring?

När man skapar ny leverantörsfaktura så har det innan dykt upp kontoförslag beroende på vad man betalat innan till denna kund, t.ex bilen går ju in på konto 5615.

Detta har nu försvunnit.

Än värre är ju bankfakturan för kortet, där har jag typ 10 olika Standardsaker som kommer varje månad.

När blir detta fixat, dvs. åter till hur det var?

9 SVAR 9
LW -60
UTFORSKARE

Vad jag har läst mig till i forumet är  detta ett led i att Spiris numera tar betalt för tolkningen.

Mitt förslag är att du jobbar med konteringsmallar, eller bokföringsförslag som det kallas nu.

• Du skapar då unika konteringsmallar för varje leverantör och kopplar mallarna till leverantörerna från leveerantörsregistret. 

Detta förfarande är också mer klockrent än att låta en maskin gissa. När nya fakturor dyker upp, kommer konteringen sedan att ligga där som du är van vid och du kommer inte uppleva att det skiljer sig från tidigare.

Jag själv har arbetat med denna metod under mycket lång tid och metoden är klockren.

Mvh Lena

@LW -60  skrev:

Mitt förslag är att du jobbar med konteringsmallar, eller bokföringsförslag som det kallas nu.

Den där är jag inte med på, hur kopplar jag en bokföringsmall till leverantör?
Eller menar du att du helt enkelt döpt en del mallar till något som innehåller leverantörsnamn och så väljer man mall utifrån det när man skall kontera fakturan? (och är det så är undrar jag varför jag inte tänkt på DET förut när jag använder egna mallar för så mycket annat...! 😄)

Ponera att du har ftg A som säljer förbrukningsmaterial.

Du skapar en bokföringsmall för leverantörsfakturor, såsom du vill ha konteringen. Jag brukar kalla mina bokföringsmallar som kostnadskontot så i det här fallet får mallen heta 5460. Då är mallen klar.

Sen går jag till leverantörsregistret och typ nere till höger, kan man koppla en mall. Hämta upp mallen där.

Jag har använt den här metoden i Visma Admin i åratal, så snart jag hittade funktionen, och det här var den första grej jag letade efter när jag skaffade eEkonomi. Som ni också kanske ser, får mina mallar alltid ett namn som är "mellanslag bindestreck mellanslag Namn" så att de hamnar högst upp i listan och tar sig förbi de redan befintliga namnen på mallar som Visma lagt upp själva till oss.

Mvh, Lena

Det kan jag inte göra, så du måste ha en mer avancerad version än vad jag har

Jag kan bara skapa dessa 4 typer av mallar:

MrJiVe_0-1757073152861.png

Inte mall för leverantörsfakturor, den finns inte med.

Kan ej heller kopiera de förvalda som finns

MrJiVe_1-1757073258544.png

Allt verkar blockat, dags att kolla på Fortknox tror jag

Jag har Pro-varianten, vilken har du?

Mvh Lena

Antar att du menar detta?

MrJiVe_1-1757068858961.png

Detta gäller alltså Eekonomi

Går inte att skapa fler ä dessa Standardmallar, säkert en försämring det med.

Eller är det något annat du menar?

OK:

Inställningar -> Bokföringsmallar -> Ny Bokföringsmall (då kommer jag hit):

LW60_0-1757073145258.png

Jag går in på Namn och väljer - 5460 - som mallnamn och på andra raden lägger jag momsen i debet (klickar på momsrutan)

På raden under momsen tar jag konto 5460 och som formel  blir det Total-Moms (jag använder rutorna), sedan sparar jag mallen:

LW60_1-1757073488262.png

Sedan går jag till leverantörsregistret och tar en leverantör i taget om jag har många leverantörer av förbrukningsmaterial och gör så här:

LW60_5-1757075755950.png

Och sparar...

Så kommer leverantörsfakturan:

LW60_3-1757073818287.png

OBSERVERA att du måste (om som jag nu när jag gjorde en manuell faktura) ha ett fakturadatum i för att man ska se mallen

Jag gjorde som sagt en manuell faktura nu och var tvungen att uppge totalsumma och moms, men det går med automatik när man får in en e-faktura:

LW60_4-1757073966261.png

Ska jag vara riktigt ärlig, föredrar jag att ha kontroll och att inte lämna över allt till en maskin. Därför är det här det bästa sättet att förfara med konteringar för leverantörsskulder, tycker jag. Ju fler konteringsförslag som skapas desto bättre. Ibland får man en faktura från en leverantör som avviker i konteringen. Då kan du bara hämta en annan mall under Bokföringsmallar medan du registrerar fakturan. Det här är hur jäkla smidigt som helst och jag har använt detta i Visma Admin tidigare och denna funktion var den första jag letade efter när jag fick eEkonomi.

Att uppkalla mallarna efter kostnadskontot är också ett trick att slippa leta så mycket. Kan man kontonumret  behöver man inte undra vad mallen kan heta. Är det nån gång då inte mallen passar fakturan man fått, väljer man bara en annan  vid fakturareggning... Rutiner är bra. Man slipper tänka...

När jag sätter namn på mallarna, kallar jag dem: mellanslag bindestreck mellanslag Namn. På det sättet hamnar mina mallar överst och får företräde framför de mallar som Spiris själva lagt in i systemet; mina mallar lägger sig överst.

Mvh Lena

Snyggt och smidigt! Det var precis så jag tolkade ditt första svar (innan jag spekulerade om annat).
Dessvärre en funktion jag inte tycks ha hos mig. Men skulle vilja ha.

Frågan är om det är något som aktiveras av annan funktionalitet som t.ex. atteshantering. Man får väl fråga Spiris
Korrigering: Ser nu att det är en funktion i Bokföring & Fakturering + (tänk "eEkonomi Pro").

Ja, jag har PRO, jag jobbar i Smarta Byrån.

Mvh, Lena