Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

bewell
MEDLEM

Cleara kontantfaktura från bankhändelser

Hej,

1. Hur clearar jag en kontantfaktura/kredit i Bankhändelserna. Båda ligger kvar som öppna poster i bankhändelser Bokföringsshändelse (Inbetalning från kort eller swish) -> Välj händelse.

Hur får jag bort dem därifrån? Det blir himla rörigt då listan blir väldigt lång om de inte clearas därifrån.

2. Tycker också att det blir väldigt omständigt då datum samt kundnamn inte framgår i listan över "öppna" kontantfakturor. Omständigt att matcha detta mot fakturorna. Finns det ingen enkel väg?

6 SVAR 6

Du är inte tvingad att använda matchningarna i Kassa/Bank utan du kan gå in på fakturorna och betala därifrån ifall du känner dig mer bekväm med det.

Mvh Lena

bewell
MEDLEM

Hej,

Hur menar du nu? Att jag skall gå in på fakturan och "betala".? Det här är betalningar som har kommit in via swish och skall matchas mot en kontantfaktura. Eftersom det är många fakturor som har samma belopp vill jag kunna se vilka kontantfakturor som är clearade och inte clearade. Då är listan i händelserna jättebra, men man skulle vilja se datum och kund så att man kan matcha rätt.

Din fråga:  Hur clearar jag en kontantfaktura/kredit i Bankhändelserna. Hur får jag bort dem därifrån? Det blir himla rörigt då listan blir väldigt lång om de inte clearas därifrån.

Svar:  Jag uppfattade att det var rörigt bland dina bankhändelser och kom med förslag på annat sätt att cleara det hela på.  Något annat har jag inte svarat på. Att inte programmet får in den information du önskar, kan programmerarna svara på, inte jag. Du har ett bankkonto på någon bank och hur ser informationen ut där? Jag vet att Swish visar namn på inbetalningarna på bankens kontoutdrag. I väntan på fix från programmerarnas håll, får du nog kolla på internetbanken vem som betalat. Jag reserverar mig dock här, då jag inte sett Swishbetalningar från Sveriges samtliga banker.

Hej @bewell 

När du använder Kort/Swish som betalningsvillkor fungerar hanteringen lite annorlunda jämfört med vanliga kundfakturor. I det här fallet går det inte att registrera betalningen direkt via kundfakturan.

1. Hur clearar jag kontantfakturorna i Bankhändelser?
För att få bort kontantfakturorna/krediterna från listan med öppna poster behöver du istället arbeta via Bankhändelser:

• Gå till Bankhändelser
  • Välj aktuell bankhändelse 
  • Matcha den mot ”Förväntad inbetalning från kort/swish”
  • Välj rätt faktura i listan
  • När bankhändelsen matchas på detta sätt clearas fakturan och försvinner från listan.
  • Det finns tyvärr inget annat sätt att ta bort dem från listan än att matcha bankhändelserna på detta sätt.

2. Begränsad information i listan över öppna kontantfakturor
Vi förstår att det kan upplevas som omständigt att datum och kundnamn inte framgår tydligare i listan över öppna kontantfakturor. I dagsläget finns dock ingen enklare eller alternativ vy som visar mer information för just dessa fakturor, utan matchningen behöver göras via bankhändelserna som beskrivet ovan.

Trevlig helg! 

bewell
MEDLEM

Hej,
Tack för svar.
Problemet uppstår dock när jag har en kontantfaktura och en kredit av denna, där det inte finns några motsvarande bankhändelser. (Man har helt enkelt gjort något fel i fakturan och har sedan krediterat den.) Varken inbetalning/utbetalning har skett. Dessa förstår jag inte hur jag skall få bort från listan eftersom det inte finns någon bankhändelse att matcha mot. Dessa poster stannar kvar i listan.

Hej @bewell 

Gör så att du ringer oss på 0470-70 60 00 så får vi kika på hur det ser ut hos dig. 

Välkommen!