Hej! Det är snart elva år sedan en användare frågade om SPF-pekare här och Visma svarar ”Vi ska se över var vi bäst publicerar den här informationen så att den blir lätt att hitta”. Var finns den? Det kan verka som en obetydlig fråga men att lägga in den uppgiften i sitt domänregister är en nyckel till att undvika att utskick av offerter, order och fakturor via Visma/Spiris e-postservers hamnar i mottagarnas skräppost. Jag har tidigare under året och fjolåret ringt supporten om detta och frågan har tagits vidare i organisationen. Tyvärr verkar det som om man inom företaget saknar kunskap/insikt om vad SPF är och hur Vismas utskick tolkas av AntiSPAM-system.
När man abonnerar på en CRM-tjänst som gör utskick och massutskick till leads och kontakter, sker det på samma sätt. Den avsändande servern tillhör CRM-företaget och min avsändaradress läggs till om någon mottagare trycker Reply. Jag behöver då vitlista CRM-företagets server i mitt domänregister då mottagarens SPAM-skydd kollar där ifall servern är godkänd. För detta används SPF.
De seriösa CRM-företagen är medvetna om detta och i vissa fall skriver deras installationsprogram ut den kod som behöver läggas till som registerinformation för domänen. Hos Visma/Spiris finns vare sig officiell information eller sakkunnig kunskap när supporten frågar i företaget.
Jag har nu upptäckt att ett flertal av mina offert-, order-, och fakturakopior har börjat dyka upp i min egen skräppost. Alltså för den adress som ska vara avsändare.
detta berör alla kunder till Visma/Spiris som skickar offerter, order och/eller fakturor till sina kunder genom systemet och behöver lösas i nutid!
Såvitt jag vet, i alla fall var det så tidigare, så skickas fakturor via e.post från eaccounting.vismaonline.com, kundens egen domän är inte alls inblandad.
Och eftersom SPF avser hur omgivningen skall tolka ens egen domän så är inte SPF gällande Vismas domäner något som berör ens egen DNS. Det är en icke-fråga.
Det som däremot är viktigt är att Vismas egen SPF är korrekt uppsatt och det ser den ut att vara, eftersom Visma använder Sendgrid för utgående e-post (mx:vismaonline.com pekar på mx:sendgrid,net) och SPF vismaonline.com är::
v=spf1 include:sendgrid.net -all
Det är såvitt jag kan se inte SPF i någon form som är orsaken till att e-postfakturor hamnar i Skräp. Snarare det faktum att Visma använder Sendgrid som är en rätt stor avsändare gällande bland annan marknadsförinsgutskick. Samtidigt så är alternativet att sköta fakturautskick på egen hand troligen inget bra alternativ.
Möjligen skulle det kunna vara bra om Visma la ut en artikel som man kan peka på för att hjälpa mottagare av fakturor som gått från Visma (Spiris) - DET kan jag hålla med om - men det är som sagt inte SPF som är hjälpmedlet.
Eller så har jag missförstått frågeställningen?.
Hej @RESTORED
Tack för att du lyfter detta. Vi har redan en SPF-post på plats. Alla mejl som skickas från domänen
eaccounting.vismaonline.com har en SPF-post.
För mejl som skickas från "Bokföring och Fakturering" används adressen em8590.eaccounting.vismaonline.com , som har följande SPF-post:
v=spf1 ip4:149.72.55.35 -all
Om du vill kontrollera SPF-informationen själv kan du antingen se den direkt i mejlets e-posthuvud (header) eller söka på domänen via denna länk:
https://easydmarc.com/tools/spf-lookup
Vi tar med oss din feedback om att denna information behöver vara lättare att hitta och kommer att arbeta vidare med det internt.
Tack igen för att du uppmärksammade frågan.
Tack för svaret. När jag lyfte detta med Vismas support för ett drygt år sedan förstod ingen vad jag pratade om. Frågan "eskalerades" i organisationen men det var fortfarande "Goddag Yxskaft". När min ISP nu har skärpt skräppostskyddet för sina tjänster och mina egna e-postkopior på offerter, order och fakturor uteblir från såväl inkorg som CRM-system p.g.a. att de klassas som SPAM, blir problemet påtagligt. Det blir mitt sätt att se hur detta även påverkar mina kunder och därigenom mig när offerterna och fakturorna kommer dit de ska.
Visma/Spiris behöver lyfta ögonen och se hur andra företag med motsvarande e-postdistribution hanterar SPAM-problemen. SPF-informationen hör inte primärt hemma i forum och support. Den ska framgå under installation/konfiguration av systemet och finnas på en flik inuti programmets dialog för "Företagsinställningar". Vad Visma/och Spiris M Å S T E förstå är att ALLA KUNDER som skickar offerter, order och fakturor till sina kunder via programmet löper överhängande risk att ett flertal av dessa inte når mottagaren och att det kan förebyggas. CRM-företagen förstår detta och gör därför informationen tydlig för sina kunder redan vid installationen och genom info och hjälpfunktioner i programmet.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.