Jag har haft enskild firma i tre år. Jag har nu startat AB istället som jag börjat fakturera från och håller samtidigt på att fasa ut min enskilda firma som ska läggas ner efter nyår.
För en månad sedan skickade jag en faktura till en kund från mitt AB, men när jag nu fick inbetalningen så hade kunden råkat använda bankgirot som är kopplat till den enskilda firman. Detta trots att det var bankgirot till mitt AB som var angett på fakturan. Hur gör jag nu?
1. Jag gör en återbetalning från min enskilda firma till kunden. Kunden betalar sedan in pengarna till mitt AB istället.
2. Jag för själv över pengarna från min enskilda firma till mitt AB och bokför detta på lämpligt sätt.
Spontant lutar jag åt att alt. 1 borde vara mest korrekt rent bokföringsmässigt. Men jag tar gärna emot tips och råd.
Jag vill gärna samtidigt få hjälp med hur jag bokför det mest korrekta alternativet på de aktuella kontona/företagen.
Du skickar över pengarna från enskilda firman till aktiebolaget och betalar fakturan med dessa pengar.
Meddelar sedan kunden att du bytt bolagsform och därmed BG-nummer så att det blir ändrat.
Mvh Lena
Tack för svar. Hur bokför jag insättningen och uttaget i min enskilda firma så att dom tar ut varandra?
Behöver jag göra något i mitt AB annat än att koppla insättningen till kundfakturan, som vanligt?
Felaktig inbetalning till enskild firma, bokför inte för du skickar summan vidare direkt.
Koppla insättnigen från din Enskilda firma som en betalning från kunden. Eventuellt kanske du vill ändra betaldag till den dag du fick pengarna in på Enskilda firman, jag menar, det var ju då de betalade och det kan ha tagit en dag extra.
Mvh Lena
Då jag har en bankkoppling så ligger insättning, snart även utbetalningen, till och från enskilda firman som bankhändelser i systemet. Är det okej att bara radera dom två händelserna på samma summa. Eller är det mer korrekt att boka bägge händelserna på ett sådant sätt att dom tar ut varandra?
Ja, det tycker jag. Man måste vara lite praktiska också!
Jag såg att jag inte kan radera bankhändelser som registrerats via bankkoppling. Jag valde därför att skicka tillbaka pengarna till kunden från min enskilda firma ändå. Så får jag matcha insättning mot utbetalning sen när utbetalningen registrerats som bankhändelse.
Kunden betalar in till AB istället så allt kommer att se korrekt ut där iaf
Men oavsett så måste jag matcha de två bankhändelserna på enskilda firman mot varandra eftersom dom inte verkar gå att radera. Vilka konton använder jag då?
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.