Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HansLindblom
UTFORSKARE

Felmeddelande vid registrering av årets resultat

Vid årsbokslut får jag inte bokföra resultatet eftersom det finns ej bokförda bankhändelser i bankavstämningen. Om jag väljer att titta på avstämningen så finns där ingenting. Allt är klart står det. Vad gör jag då?

10 SVAR 10
Roffakab
CHAMPION

Hej

I Kassa- och bankhändelser finns fliken "Ej bokförda bankhändelser". Kontrollera att det inte finns omatchade transaktioner på något annat konto än Företagskonto i den här funktionen. Kassakonto eller Skattekonto t ex.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hur ser det ut? Om du tar kontoutdrag från banken och ffrån sskatteverket, stämmer då de utgående summorna mot de utgående summorna du har på de konton de tillhör i bokföringen?

HansLindblom
UTFORSKARE

Tack för att du engagerar dig i frågan 🙂

Vi är en ideell förening och är fullt skattebefriade så något utbyte av kontoutdrag från Skatteverket finns inte. De två konton det gäller är transaktionskonto och ett sparkonto och där stämmer siffrorna på öret. Jag bifogar foton för extra tydlighet

IMG_2772.JPGIMG_2773.JPGIMG_2774.JPG

Hej

Ursäkta att jag tjatar men felmeddelandet kommer av att något konto i rullgardinslisten har omatchade händelser. Du har visat bilder på dina två bankkonton men finns det andra konton i rullgardinslisten? Själv har jag Kassakonto och Skattekonto.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för intresset att hjälpa och, Nej du tjatar inte. Vi använder oss inte av kassafunktion, ingen handkassa alltså. Och vi är skattebefriade, så inget skattekonto utan bara de två bankkontona

Supporten löste detta med att i inställningarna för Kassa och Bank klicka i en "aktiv"ruta. Då dyker det upp konto från en bank som vi avslutat. Den är nu borta och problemet löst. Tack för din support 😉

Hej

Lurigt men bra att det löste sig.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Jag ser en annan sak som inte har med ditt fel att göra, men du behöver rätta till det: uppbokningen av årets resultat. Det verkar ligga kvar en post sedan tidigare år på balanssidan. Den posten ska föras över till kontot för "Resultat tidigare år". 

Jag tycker att programmet borde ha en funktion, att när det genererar ett felmeddelande, ska det även finnas en länk till det ställe där programmet anser att felet finns. På dina bilder ser jag inget omatchat, vilket gör att jag tror du måste ställa dig i kö till supporten. Men visst vore det perfekt med en länk, så man direkt kom till felet programmet känner av?

HansLindblom
UTFORSKARE

Tack för att du delar med dig. Jag är som sagt bara en ideell kassör i ett alldeles för avancerat bokföringsprogram. Jag önskar att programmet kunde skilja på företag och små ideella föreningar, inte för att komma undan nödvändiga bokningar, men vad ska jag ha alla dessa obligatoriska momskonton till när vi inte redovisar moms? 

Jag förstår vad du menar. Inget program är perfekt! Jag kanske kan hjälpa dig med momsen kika här nedan:

LWInBlueAccounting_0-1769678822214.png

Inställningar -> Kontoplan -> markera alla momskonton du inte vill se

Gå sedan till knappen "Hantera flera konton längst ner"

Välj sedan att inaktivera och spara:

LWInBlueAccounting_1-1769678985433.png

På det här sättet, kan du inaktivera hur många konton du önskar, så att de inte ligger och stör.

Hör av dig igen ifall du vill ha mer hjälp!

Mvh Lena