Lägger min min tankar hör så får vi se om jag får medhåll eller mothugg.
Jag föreslår att Spirs byter namn på den nuvarande appen/produkten Bokföring & Fakturering.
Dels är namnet alldeles för långt, det är omständigt att säga och skriva.
Dels är namnet otydligt, det känns som man man tänkt sig att få kunderna att likställa orden Bokföring & Fakturering med appen med samma namn men jag tror inte det fungerar.
Som följd av ovan så är det nu svårare att knyta en identitet till appen, det finns inget specifik att hänga upp det på.
Inskrivet som förbättringsförslag i.. suck (:-)).. Bokföring & Fakturering med länk till denna tråd.
Ännu mer förvirrande blir det av att mobilapps-versionen heter Spiris, som i företaget. Då har man ju redan självt dömt ut sitt namn. Ja, jag förstår att det blir för långt att använda så det ser bra ut i mobilen men det faktumet bara stärker min tes att det är ett dåligt namn.
Att byta namn på allting til Spirs torde inte heller vara en lösning, pratar man om appen eller företaget? Detta eftersom Spiris har flera olika produkter. (Se Google och Facebook som båda drog just denna slutsats och numera heter Alphabet och Meta.)
Jag kan verkligen inte smack om namngivning och varumärken med mera så jag skulle verkligen vilja höra/läsa hur tankarna gick bakom det nya namnet.
PS. Dessutom leder det nya namnet till otydligheter här i forumet och alldeles för många rena bokföringsfrågor hamnar (i mitt tycke) i fel del av forumet. Men det kanske går att ordna med tydligare rubriksättning i forumet.) DS.
Tack, håller med fullständigt. Varför byta namn på programvaror till en funktion; det blir ju inte helt solklart vilken programvaruleverantör man har att göra med!
Mvh Lena
Jag precis så jag känner. Man tappar all identitet.
Hej!
Vi som precis gått igenom den långa namnresan är nog inte riktigt redo att dra igång ännu ett namnbyte – åtminstone inte just nu. 😉
Men vi uppskattar verkligen ditt engagemang och tar med oss dina synpunkter. Jag tänkte passa på att ge lite bakgrund till hur vi har resonerat.
Företaget heter Spiris, och det gör även vår ekonomiplattform. Vår tanke är att när man hör "Spiris" så ska man tänka på hela plattformen. Inom plattformen kan du arbeta och lägga till de funktioner som just ditt företag behöver.
I namnbytet har vi strävat efter att alla program och tjänster ska beskrivas utifrån den funktion de faktiskt fyller. På så sätt ska det vara så enkelt och tydligt som möjligt att förstå vad som ingår. Därför blev t.ex. "eEkonomi" nu "Bokföring & Fakturering" – även om vi är medvetna om att namnet är långt och kanske lite opraktiskt i vissa sammanhang. På samma sätt blev "Lön Smart" helt enkelt "Lön" osv.
Eftersom vi har en stor produktportfölj, och fortfarande några äldre program (on-prem), har vi valt att låta dem behålla sina befintliga namn – till exempel Visma Administration och Visma Lön – för att undvika förvirring hos befintliga användare där.
Vi är långt ifrån klara med vår vision om en helt sömlös ekonomiplattform och jobbar intensivt på det i bakgrunden. Vi är medvetna om att det kommer ta tid med namnförändringen kring alla produkter/tjänster men vi gör det tillsammans.
Jag är helt enig om att forumstrukturen kan behöva ses över. Det finns många tekniska anledningar (Google främst) till att upplägget ligger kvar som det gör just nu. På sistonde kan jag dock tycka att det har blivit mer och mer bokföringsfrågor som är relaterade till Bokföring & Fakturering (Fd eEkonomi), vilket gör det lite svårt att avgöra var de passar bäst.
Har du någon konkret idé på hur vi kan fixa till det ännu bättre i forumet (utan att byta namn på Bokföring & Fakturering 😉) tar vi gärna emot tips!
Tack igen för att du tog dig tid att lyfta frågan!
/Ebba
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.