Jag lyckas inte hitta om jag fått ett entydigt svar på nedanstående mina tidigare frågor/påstående om detta. Om det finns så går det bra att hänvisa till det som redan har skrivits.
Jag försöker bena ut för mig själv (och kanske andra) hur tolkningen av bildunderlag är tänkt att fungera framöver. Min tolkning:
1. ALLA bildunderlag - oavsett om det kommer in som e-post, via Scanning-appen eller manuell uppladdning via webbsidan kommer att automatiskt tolkas så fort de kommer in i systemet?
2. Undantaget är underlag som kommer in via Autoinvoice som har ett eget flöde och egna debiteringsvillkor? Eller kommer de använda samma tolkningsmotor nu?
3. Ingen debitering av mig som användare av Bokföring & Fakturering sker vid tolkningstillfället. Debitering sker det ögonblick jag bokför en verifikation där information (t.ex. fakturahuvud) har automatisk fyllts i baserat på den automatiska tolkningen?
4. Som följa av ovanstående kan man skapa ett fakturautkast baserat på ett bildunderlag (jag så att säga utgår från bildunderlaget) utan att bli debiterad - om jag ångrar/avbryter detta utkast så har jag i praktiken aldrig använt mig av tolkningen och därmed kommer jag inte heller debiteras för den?
5. Kan man på ovanstående sätt verifiera att tolkningen är korrekt och "backa ur" processen (genom Avbryt) om den inte är det? Och istället gå den manuella verifikationsvägen (se nedan). Och därmed slippa debiteras för eventuella felaktiga tolkningar?
6. Om jag istället skapar någon form av verifikation, inklusive en leverantörsfaktura, fyller i alla uppgifter själv och därefter kopplar ett bildunderlag till mina nya verifikation så kommer jag inte debiteras för den automatiska tolkningen - eftersom jag inte har använt den?
7. Kan jag koppla till ett bilderunderlag utan att bli debiterad innan jag ens slutligt sparat (bokfört) verifikatet eller måste jag först spara (bokföra) det och öppna upp det igen för att i ett extra steg koppla in ett bildunderlag?
Löst! Gå till lösning.
Det som jag tycker är det värsta i det hela är att man har valt att göra om i programmet så pass att rutan för att välja huruvida man vill ha automatisk tolkning eller ej (under inställningar), är medvetet borttagen för att försvåra processen och "tvinga" folk att hellre betala. Dessutom kan man inte längre arbeta i ett smidigt flöde vid registrering av fakturor då man nu får gå tillbaka till listan och göra flera klick innan man kan registrera nästa utan debitering. Tidigare -och då utan tolkning av faktura- så kände programmet av när man valt leverantör och föreslog det senast valda kontot. Detta är också borttaget, trots det (ursprungligen) inte hade något med tolkningen att göra. Med andra ord är det inte bara att välja bort en funktion för att slippa debitering, nej, arbetsflödet har försvårats markant. Idag upptäckte jag även att om jag väljer att dra in underlaget direkt till den påbörjade leverantörsfakturan så ersätter den min inknappade information med sin tolkade per automatik.
Det är så man tappar respekten, men det verkar Visma redan förlorat gentemot oss kunder för längesedan.
Hej! När jag ringde supporten och bad om en förklaring till varför man börjar ta betalt för automatisk tolkning av informationen vid inläsning fick jag svaret att man lägger mycket resurser på att förbättra denna funktion. Men detta är bara ett svepskäl enligt mig.
Jag får nämligen fakturor som PDF från bolaget VISMA Amil, ett bolag i VISMA koncernen. Dessa fakturor klarar inte att läsas in med tolkning av fakturanumret utan det måste man fylla i manuellt. Alltså klarar inte tjänsten att läsa in VISMAS egna fakturor. Trots det skall man alltså betala 3.50 kr.
kan bara stämma i in i ovanstående. har haft eEkonomi sen 2016 och är nu sjukt missnöjd med alla "hittepå kostnader" som har uppkommit. vad betalar man den fasta avgiften för? löne modulen har blivit bättre men dyr. sjukt dåligt vi kommer titta på alternativ
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.