Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

v_makar
MEDLEM

Hjälp med 1630-kontot

Jag lyckas inte i min stress identifiera vad jag har gjort för fel och hur jag löser det. Kan någon snälla ge mig vägledning?Skärmavbild 2025-06-09 kl. 09.05.41.pngSkärmavbild 2025-06-09 kl. 09.06.04.png

2 SVAR 2
LW -60
UTFORSKARE

Jag tar och kikar på det här, ett ögonblick bara, det är ju lite ändringar inblandade så det kan ta ett tag.

Mvh Lena

LW -60
UTFORSKARE

Du undrar initialt vad du gjort för fel och jag kan säga att det har att göra med att du inte stämt av skattekontot varje månad. 

I och med att det inte enbart handlar om 1630 längre, utan om flera konton både på balanssidan och resultatsidan, så är ju frågan om vad som är enklast att göra. Ibland, kan man inte sitta och nagelfara alla enstaka transaktioner. I och med att du använt eEkonomi (vilket inte är ett fel, utan enbart en tanke på hur programmet är konstruerat) så är det enklaste idag att ta en, ja, nästan en genväg. När man tittar på ditt utdrag från konto 1630 blir man helt snurrig av alla ändringar och det beror på eEkonomis uppbyggnad. Det är enklare om man kan göra en osynlig ändring, som man kan i andra programvaror. Då är det enklare att justera perfekt och sömlöst. Men vi får ta vad vi har.

Vad du måste göra nu att att go about it another way. Vad du ska göra nu är bokföring, justering, där man utgår ifrån det värdena på de olika kontona ska vara och justerar så det blir så istället för att göra en bokning och hoppas på att det kommer stämma.

Let’s try:

Skapa (eller lås upp) konto 2999. Det ska vara vårt avräkningskonto så länge. Du skapar och låser upp konton under ”Kontoplan”.

Justera konto 1630 till det som det ska vara, datum 2024-12-31:

Kredit 1630: 4 955,00

Kredit 1630: 6 250,00

Debet: 2999: 11 205,00

Spara verifikatet!

Kontot 1630 ska nu vara enligt Skatteverkets siffror, kolla att det är så (-6250 kr).

Nytt verifikat, samma datum:

Boka bort summan som finns på konto 2731, kontot ska vara helt tomt (arbetsgivaravgiften)

Boka bort summan som finns på konto 2710, kontot ska vara helt tomt (personalskatten)

Motboka detta med konto 2999

Spara verifikatet!

Kontrollera att kontona som ska vara tomma är det

Nytt verifikat, samma datum:

Justera konto 2518 (preliminärskatt), eller 2510 om du använt det så att summan stannar på +4 120,00 (detta ska vara en debetsumma).

Gör som tidigare verf, motboka 2999           

Spara verifikatet och kontrollera 2518 (2510) att det i debet finns 4 120,00 kr

OK, nu kommer lite svårare grejer, resultatsidan. Här får man hålla tungan rätt i mun…

Kostnader ligger i debet och intäkter i kredit…

Nytt verifikat per datum 2024-12-31 igen:

Skattekontots intäktsränta, konto 8314, ska vara 6,00 kr i kredit, en intäkt. Justera kontot så det blir så (ligger det ränta från skatteverket på andra konton ska de väck!).

Skattekontots kostnadsränta, konto 8423, ska stanna på 216,00 i debet, en kostnad. Justera kontot så summan landar där (ligger det Skatteränta på annat konto ska detta väck här också)

Motboka 2999

Spara

Kolla 8314 och 8423 så att det stämmer enligt ovan.

Nytt verifikat, återigen per 2024-12-31:

Du har två förseningsavgifter, på en totalsumma av 6 875,00, boka:

Debet: 6992 6 875,00

Kredit 2999 (samma summa)

Spara

Skriv ut en balansräkning och en resultaträkning.

Kolla att summorna (de utgående summorna per sista december) på dessa konton är som jag vill ha dem.

Återkom sedan om du har en diff kvar på 2999. 2999 bör vara tomt. Jag kan inte garantera att kontot är 0 för fel kan ha dribblat sig in på annat håll och påverkat andra konton jag inte ser. Men vi tar det då.

Lycka till!

Mvh Lena