Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Camilla 69
MEDLEM

Hur fakturerar jag procentuella andelar?

Vi är en vägsamfällighet där markägarna debiteras procentuellt efter tonmeter på vägen. Så om vi vill debitera exempelvis 10000 kr, hur kan jag enklast skapa fakturor till andelsägarna enligt deras specifika procentuella andelar?

Mvh Camilla

4 SVAR 4
Pacsac
CHAMPION

Förslagsvis; gör en artikel med á priset en hundradel (1 %) och debitera respektive markägare med sin procentandel i kvantitet

Maria Jansson
NY MEDLEM

Detta var ett bra förslag och kan vara en möjlighet även för vår vägförening. Men en följdfråga, skulle det vara möjligt att kunden "bär" informationen om andelen, alltså den aktuella procentsatsen som att man inte behöver ange den manuellt i varje faktura? Alltså att kvantiteten hämtas från kunden? Då skulle man kunna skapa en periodisk faktura för alla markägare samtidigt efter att man justerat/angett priset i artikeln.

Hejsan Maria!

Jag hoppas in lite här. 

Hur menar du att kunden skulle "bära" informationen, jag förstår inte?

Fakturering och bokföring är inte helt felfri och man behöver ofta ta till sido-ordnade hjälpmedel såsom Excel.

Jag skulle (i Excel) lägga upp alla markägare med procent och räkna fram summa baserad på andelstal. Man har arket som en mall, där man (när procentsatserna är satta på var och en) matar in summan på kostnaden som ska fördelas, så att fördelningen trillar ner automatiskt på var och en som ska betala och sedan fakturera efter det.

Är det inte helt administrativt ohanterbart (såsom "för många" andelsägare) skulle jag ge varje andelsägare ett eget artikelnummer. Men samtidigt tror jag (så skulle jag i alla fall tänka) att alla vill veta totalsumman på kostnaden och även framräkningen. Då blir det handpåläggning i alla fall till viss del.

Mvh Lena

Jag tolkar ditt inlägg som att du allra helst skulle vilja ha ett fält för varje kund (där varje kund egentligen är en fastighet) och i det fältet så anges den fastighetens procent/andelstal. Och sedan skulle du vilja "massfakturera" genom att bara sätta ett pris per procent/andel en gång och med automatik trösta igenom hela registret? Något sådant finns inte eEkonomi (numera Bokföring & Fakturering).

Rent allmänt skulle jag nog vilja påstå att er föreningen antagligen vinner på att använda Vägfas eller motsvarande system för att hålla reda på procent/andelstal och fakturering, men det beror ju så klart på antal fastigheter. Vägsamfälligheten min fastighet tillhör är ca 60 fastigheter idag.

//F.d. ordförande i en vägförening

PS. Vår förening (egentligen samfälligheten) använder andelstal så lite annorlunda än att använda procent men det handlar fortfarande om varje fastighets del av en total. DS.