Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Örnens butik
MEDLEM

Inaktivera rutan för bildunderlag

Jag kommer inte att använda funktionen koppla bilder eller använda automatisk bildtolkning till mina leverantörsfakturor och tycker att det är besvärande att alltid behöva minimera bildrutan.  Finns det någon funktion eller någon inställning som gör att bildrutan inte poppar up automatiskt?

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Örnens butik 

I Spiris Bokföring & Fakturering öppnas rutan för bildunderlag automatiskt när det finns ett bildunderlag kopplat till leverantörsfakturan eller ett inköp mot kvitto.

Det går inte att stänga av funktionen eller förhindra att rutan öppnas automatiskt, precis som jag tolkar att du gör i dag. Du kan däremot minimera rutan när den öppnas.

Du får gärna lämna ett förbättringsförslag till våra produktutvecklare via Feedback och förslag, som du hittar längst ner till vänster när du är inloggad.

Ha en fin dag! 

Hej Tinna,
Men jag undrar över sak du skrev.
Själva inställning att bildrutan hoppar fram är ok om man har digital underlag kopplad till verifikatet precis som du skriver "när det finns ett bildunderlag kopplat till leverantörsfakturan eller ett inköp mot kvitto." 
Men om man jobbar exempelvis i Kassa och bankhändelser med en kund som endast papper så poppar rutan upp konstant och är det 100-200 bankhändelser så är det inte roligt att sitta och klicka bort rutan hela tiden. 

Den här funktionen är ny då det var inte såhär förra veckan så förstår inte varför man gjort den ändringen.

Hej @Mario7 

Det du beskriver låter som att rutan för bildunderlag skjuts in från höger varje gång du klickar på "Matcha" i Kassa- och bankhändelser, oavsett om det faktiskt finns ett bildunderlag kopplat eller inte. Är det korrekt förstått?

Tanken bakom att rutan visas är att den inte ska ligga i vägen för själva konteringsarbetet. Du ska kunna fortsätta jobba med matchningen och göra dina inställningar precis som vanligt, även om rutan ligger synlig till höger, du behöver alltså inte aktivt klicka bort den för att kunna slutföra matchningen. Vi har medvetet utformat det så att rutan inte ska störa konteringsarbetet, men jag hör samtidigt att det kan kännas onödigt att den dyker upp när man aldrig arbetar med bildkoppling, särskilt vid högre volymer som 100-200 händelser.

Bekräfta gärna att jag har förstått dig rätt. Om det stämmer tar jag med din beskrivning som ett förbättringsförslag till våra produktutvecklare, att rutan inte ska behöva visas när det inte finns något bildunderlag att koppla.

Vill du hellre skicka in det själv med dina egna ord går det också bra, då hittar du Feedback och förslag längst ner till vänster när du är inloggad.

Ha en fortsatt fin dag!

Ja Tinna du har förstått rätt. Du kan ta det vidare till era produktutvecklare.

Du kan även ta med att när man har många konteringsrader i kassa och bank så rullar inte hemsidan längre ner automatiskt till raden längst ner utan man behöver själv rulla ner vilket inte var så innan denna uppdatering.

Tack detsamma.