Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!
Finn Englund
MEDLEM

Ingående balans efter import av SIE-fil

Jag kände mig tvingad att starta om, knappade in allt i 2021 och 2022 på nytt. Sedan sa min kompetenta hjälpperson att det bästa vore att lägga tillbaka den SIE-fil för 2023 som han sparat när han hjälpte mig vid förra årsredovisningen, för med hans många korrigeringar nådde jag ändå fram till en schysst RR och BR, och det var ju den jag sedan rapporterade in.

Nå, vid importen varnas man att IB måste läggas in manuellt. Men hur? Vid steg 5 i importprocessen sägs att listan ska visa IB för de konton där SIE-filen inte matchar det som redan finns. Men när listan är tom tolkar jag det som att programmet anser att det stämmer. Fan tro't! Jag kan ju läsa av IB från sparad BR, men var i allsindar lägger jag in den?

2 SVAR 2
Finn Englund
MEDLEM

Tillägg: När jag tittar på huvudboken verkar det dessutom som att det saknas ingående balanser på en massa ställen, dels på alla bank-, moms- och skattekonton, dels på aktiekapital och 2091, 2099. Behöver jag leta upp alla de vädena och lägga in manuellt? Men vilka bokföringskonton ska då användas, och på vilket sätt? Jag väntade mig nästan att hitta en särskild inmatning av dessa ingångsvärden, snarare än att göra något slags verifikation på det.

Hej

Vid import av en SIE fil så borde ingående balanser följa med. Skulle det saknas ingående balanser i första året i systemet så går det att manuellt lägga in dessa via sidan Inställningar > Räkenskapsår och IB. Klicka på det första året och sedan på knappen redigera så får du upp en lista med balanskonton.

Du skall lägga in de utgående saldona på varje konto som finns med i balansräkningen från året innan och spara,

/Joachim