Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

David___
MEDLEM

Klumpa ihop eller gruppera konton i budget

I föreningen vill vi gå från budget i egen excelfil till att ha budgeten i Spiris. Problemet är att bokföringen är mer detaljerad än budgeten. Jag vill ange ett budgetvärde som avser flera bokföringskonton.

Exempel: gåvor av olika slag bokförs på 3010, 3011 och 3012. Vi har en enda budgetsiffra som avser alla dessa gåvor.

Hur kan man smartast hantera detta i Spiris?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @David___ 

Det går absolut att arbeta med budget i Spiris även om bokföringen är mer detaljerad än budgeten, men i standardbudgeten följer budgeten normalt kontoplanens nivå (alltså ett värde per konto). Därför kan det bli lite begränsat om du vill lägga ett gemensamt budgetvärde för flera konton, som t.ex. 3010, 3011 och 3012.

Ett sätt att lösa detta är genom tillvalet Ekonomiöversikt, Budget & Prognos, där det finns bättre möjligheter att arbeta mer flexibelt med budget och uppföljning.

Jag skulle rekommendera att du börjar med att ringa vår support så att du kan få rådgivning utifrån hur du vill arbeta med budgeten i just er förening. Då kan de guida dig till den lösning i Spiris som passar bäst.

Du når supporten på 0470-70 60 00 - Välkommen!