Hej Spiris!
Jag har nyss fått frilansuppdrag från en ny kund och ska fakturera dem för första gången. Den här kunden är ett ganska stort företag, baserat i London, och de har en egen fakturagenerator integrerad i sin frilans-portal. Det är alltså meningen att jag ska skapa mina fakturor direkt i den här frilans-portalen, snarare än att skicka Spiris-fakturor till en mailadress som jag gör till andra kunder. Har ni några tips på hur jag kan gå tillväga? Det ser inte ut som om jag skulle kunna ladda upp mina "egna" fakturor i portalen, utan de ska skapas från grunden där. Skulle jag kunna lägga till en faktura skapad via kundens generator på Spiris på något sätt?
Mvh
Paula
Löst! Gå till lösning.
För det första, kan du kontanta kunden och fråga dem. Fråga hur andra leverantörer gör med sin bokföring när de måste använda portalen, men lägg upp frågan som om du undrar över hur du själv kan få över det du matar in i deras portal till dig.
Om de inte har någon bra lösning på det hela, kanske det blir att bita i sura äpplet och först mata in fakturan i Spiris för att sedan göra samma sak i portalen, men ta kontakt med dem om det här i första hand.
Mvh Lena
Hej Lena,
Tack för snabbt svar och tips! Ja, jag har tänkt att jag nog måste kontakta kunden, men hade hoppats att det kanske fanns ett etablerat sätt att sköta liknande problem via Spiris som jag bara inte har hittat.
Men du menar alltså att jag kan skapa en faktura i Spiris och sedan ... låta bli att skicka den? Eller skicka den bara till mig själv? Och sen skapa "samma" faktura i deras portal? Det här är mitt första år som egenföretagare och jag tycker att bokföring är så krångligt och överväldigande, men jag vill göra rätt.
Mvh
Paula
Min tanke var alltså att skapa fakturan i Spiris och bara spara och bokföra den utan att skicka; det behöver du inte göra. Sedan går du in i deras portal och matar in samma uppgifter där.
Mvh Lena
Ah, då är jag med! Tusen tack igen för snabbt och bra svar!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.