Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lyckoforskaren
NY MEDLEM

Kundfaktura i USD från ett företag i Storbritannien som betaldes i kr kan ej matchas

Hej, 

jag använder Spiris, har bankkopling mot Nordea. 

Jag gjorde ett jobb för ett företag i USA som har en filial i London, fakturan ställdes fi USD mot företaget i London, tjänst mot utland ingen moms. Betalningen kom snabbare än jag trodde. Nu har jag problemet, Spiris/Visma vägrar matcha min faktura i USD mot betalningen. Fattar inte varför, trodde jag kunds matcha sen den skillnad som uppstår mot sek blir valutavinst eller förlust.  Summan i svenska kronor överenstämmer men någon procent mot fakturan jag skickade som var i USD. 

När jag klickar matcha så ger mig spiris 0 bankhändelser att matcha mot. Hur kommer jag runt detta utan massa jobb? 

5 SVAR 5

Du får betala genom att gå in på fakturan och betala därifrån via en av knapparna längst ner på sidan. 

Betala med den summa som står på fakturan.

Gå sedan in i själva fakturaverifiaktet (länk ska finnas) och ändra så att bankinsättningen i svenska pengar stämmer (Nordeas svenska pengainsättning ska stämma med  det som bokats på 1930 (så du får ändra summan på 1930 på valfritt sätt i verifikatet) och ta diffen som uppstått mot kontot för valutadifferenser. Det finns nog andra sätt att göra detta på, men här har du kontroll över programmet. Du ska styra programmet, programmet ska inte styra dig.

Mvh Lena

Lyckoforskaren
NY MEDLEM

Går jag in på fakturan kan jag klicka på åtgärder där finns. 

Registrera Inbetalning
Ångra Faktura
Kreditera
Registrera Kundförlust
Kopiera
Manuell påminnelse

Klickar jag på registrera inbetalning kommer jag till en meny som säger. 

Registrera betalning××
Faktura att betala
Kundfaktura XXX 
Förfallodatum
2026-XXX
Fakturabelopp
USD XXX
Inbetalt till konto
FöretagskontoFöretagskonto
Bankhändelse

Eftersom du har en bankkoppling, måste du välja en befintlig bankhändelse från det här kontot.

Men det finns ingen bankhändelse att välja från i denna menyn. Annars så brukar det finans massa olika inbetalningar att välja på. 

Har testat flera olika webbläsare. 

Jag är jätteledsen över att det inte fungerar som det ska. Gissar att den inte klarar matcha för att inte betalningen är på öret.

Är det inte så att det finns en länk till att hämta upp fakturor i matcha-ffönstret, så att du kan välja faktura på det sättet? Om så, gå in där och leta upp fakturan, betala med det som blivit i svenska pengar på bankkontot och boka diffen mot valutadifferens. Evventuellt måste du göra detta i två steg: betala fakturan med fakturans summa och ta valutadiffen separat.

Mvh Lena 

Hej!

Så här gör du:

Gå till Kassa- och bankhändelser - klicka på raden som betalningen avser - klicka på Åtgärder - alternativet Ändra bankhändelse - bocka i rutan Utlandsbetalning och fyll i valuta och beloppet. Så kan du matcha sen 👍

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100

Löste det! Tack!