Jag har ett litet förslag och det kan mycket väl vara så att det redan finns en lösning som jag har missat.
Flera av mina kunder får ibland leverantörsfakturor på 0 kr. Det kan till exempel handla om en rabatt eller justering där leverantören ändå behöver skicka en faktura för att deras system ska fungera korrekt, vilket är helt förståeligt.
I dagsläget går dessa fakturor inte att hantera i Spiris. Det enda alternativet är att spara ner dem externt och sedan ta bort dem från systemet.
Skulle ni kunna se över om det finns möjlighet att arkivera eller registrera även 0kr fakturor i Spiris?
De behöver ju inte bokföras, men det vore värdefullt att kunna lägga in dem i systemet så att vi slipper extern hantering.
Hej @Jocke - JP Ekonomiservice
Förstår att behovet finns och vet att vi haft andra kunder som önskat samma sak. Registrera ditt önskemål via Feedback & förslag - långt ner till vänster när du är inloggad i Bokföring & Fakturering så når det våra utvecklare direkt.
Fullständigt galen oprövad idé som inte låter särskild , eh, kosher i mina öron men kanske ändå fungerar?
Skulle man kunna boka upp dessa som levfakturor på 1 öre styck, se till att de inte går till bank/betalningsfil och i näst steg boka bort det där öret mot tex 3740? Blir fortfarande lite extra arbete men då finns de ju i systemet?
Naturligtvis med förklarande texter om varför man gör såhär.
Hänger på att antalet sådana fakturor inte är för många utan att de kan hanteras som en form av avrundning i bokföringen och inte generar utslag i momsrapporter.
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.