Jag har en kundfaktura på 7094kr. Min kund har nu råkat betala in 7095kr. Jag har en bankkoppling, men då det diffar 1kr så känner systemet inte av att dessa två (inbetalning och faktura) hör ihop. Min kund kommer inte vilja göra om något då dom har oerhört mycket att stå i. Hur löser jag detta själv på smidigast sätt? Jag mottar gärna en tydlig förklaring med bokföringskonton osv om det skulle vara aktuellt.
Jag har AB och bokför enligt kontantmetoden.
Mvh
Daniel
Testa att plocka upp fakturan som blivit betalad (via vertikala listen till vänster) och gå in på en av knapparna längst ner och betala manuellt. Betala då bara fakturans belopp. Sedan gör du en verifikation via Bokföring -> Verifikation -> Ny verifikation och skapar ett verifikat på en krona i debet på 1930 och motkonterar 3740. Klart!
Om inte automatiken fungerar måste man lösa problemet på annat sätt. Detta är ett sätt. Sedan kan man tycka vad man vill om automatik som inte vill fungera. Men det här är akutlösningen på problemet istället för att sitta och vänta på bättre tider. Lycka till!
Mvh Lena
När jag försöker registrera betalningen manuellt så kommer texten: "Eftersom du har en bankkoppling, måste du välja en befintlig bankhändelse från det här kontot".
Problemet är bara att när jag öppnar rullgardinsmenyn så finns ingen bankhändelse att välja eftersom det inte matchar.
I och med att du inte är den enda personen som fått för mkt betalt för en faktura, är jag mycket förvånad att du inte skulle kunna betala på ett annat sätt, när inte det första med bankkopplingen funkade. Det är inte så att det går att komma förbi meddelandet du fick, att det bara var en varning. Ibland gör programmet så, har jag märkt.
Det är en röd stjärna vid rullgardinsmenyn, dvs jag måste fylla i något där. Men när jag öppnar menyn finns inget där eftersom ingen bankhändelse matchar kundfakturan.
Möjligen om jag tar bankhändelsen först, där skulle jag kunna fylla i alla kontonr manuellt. Dvs:
3041 Försäljn tjänst
2611 Utgående moms
3740 Öres- och kronutjämning
MEN, jag vet inte om det gör att jag kan registrera fakturan som betald på ett bättre sätt. Det känns inte som rätt sätt att göra det på helt enkelt.
Får jag dom inte att matcha så känns det som att detta bara gör det mer invecklat för mig.
Vill du vi tar ett videomöte så jag kan se din skärm? Vi måste komma runt det här på något sätt...
Det hade jag gärna, men dottern kommer hem när som helst och då krävs fullt fokus där. Antingen om vi tar det till veckan, eller om jag blir tvungen att kreditera kunden ändå och be honom betala in pengarna på nytt.
Du ska inte kreditera något, lova det.
Hör av dig i forumet när du har tid, så connectar vi. Jag är nyfiken på hur det ser ut på din skärm, så kanske jag lär mig något jag också.
Jag kan som sagt bokföra bankhändelsen manuellt enligt bilden, då stämmer det med summan på 7095kr eftersom jag har lagt på den extra 1kr på konto 3740.
Men jag skulle gärna veta säkert att jag kommer kunna matcha den bankhändelsen mot fakturan som ligger i systemet innan jag trycker på bokför.
Bilden är lite suddig, jag har svårt att se var du står. Var har du gått in för att få fram denna vy?
Den blev mindre suddig när man öppnade upp den. Jag gick in på "bankhändelser" och på den akuella bankhändelsen (insättningen på 7095kr) så valde jag "hantera". Då får jag upp det där fältet där jag kan fylla i alla konton och summor manuellt.
Ok hör av dig när du vill dela skärmen med mig så kikar vi. Jag behöver skapa en möteslänk bara, så grejar vi det här.
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.