Hur skapar man momsfilen i XML format som skatteverket behöver? Jag får bara ut en eskd fil.
Hej @Hugosfr
Välkommen som ny forummedlem.
En XML-fil och Eskd-fil har samma format men Eskd är specifik för Skatteverkets e-tjänster. Återkom gärna och berätta lite mer om vad du vill göra om du får något felmeddelande så hjälper vi dig gärna.
/Tinna
Hej, skattverket behöver en XML fil, Eskd fil fungerar inte för momsredovisningen.
Hej igen @Hugosfr
Filen som skapas för momsredovisningen i Visma eEkonomi är en eSkd-fil och det är rätt format. Läs gärna i hjälpavsnittet Skapa momsredovisning eller slå en signal till programsupporten imorgon så hjälps vi åt.
Trevlig kväll!
/Tinna
Skatteverket har nu ändrat och frångått eSkd-filerna - numera är det .csv som gäller och det skulle vara kanon om ni kunde ändra även hos er. Som workaround verkar det fungera att bara ändra filnamnet.
Hej
Loggade in på skatteverket idag och vad jag kan se så har inget ändras. Det är fortfarande XML filer de vill ha in när det gäller momsredovisningen.
eSKD filen är en XML-fil.
Vart har du sett att filformatet ändrats någonstans? Du får hemskt gärna bifoga en skärmdump på detta från skatteverkets sida.
/Joachim
Jag laddar alltid in min eskd-fil till Skatteverket som moms-fil.
Men jag gör det som momsredovisning via fil inte via filöverföring
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.