Helt plötsligt när jag arbetar inne i Spiris får jag upp denna popup:
Till att börja med tycker jag det är fullständigt skräp att sådant dyker upp i mitt ekonomisystem överhuvudtaget.
Men okej, jag kan se att man vill nå nya kunder och det är på sätt och viss en service till den kund som mot förmodan, inte känner till Deklarations-tillägget. Så jag kan se var Spiris kommer ifrån (men jag tycker fortfarande det är fel :-)).
Men att jag som, redan har Deklaration & Årsredovisning, skall behöva få upp det här, det är bara slarvigt och proffesionellt. Skall ni kladda ner systemet med reklam så gör det i alla fall mot rätt målgrupp,
Att använda Spiris produkter känns sedan ett tag tillbaka som "death by thousands cuts". Jag anser fortfarande att det är de bästa produkterna för mitt behov och det är därför jag stannar. Men när jag i åratal skrivit om att hur jag upplever att Spiris är precis på gränsen för att det skall kännas rätt avseende pris/kvalitet så känns det helt enkelt inte prisvärt längre. Jag kom på mig själv häromveckan att jag helt enkelt inte fullt ut litar på Bokföring & Fakturering längre, det har smugit sig ett spår av tvivel. Det är allt oftare som jag tycker systemet är otrevligt och oförutsägbart att använda på något sätt. Som sagt, vad jag kan se så är konkurrenterna inte bättre men det är inte en orsak till att sänka sin kvalitet på det sätt som jag upplever att Spiris konstant har gjort ett tag nu i sin jakt på utökad marginal.
Hej @Khedron Wilk
Tack för att du lyfter det här. Den här popupen är tänkt att visas för användare som inte redan har Deklaration & Årsredovisning, just för att uppmärksamma att tillägget finns. Den ska alltså inte dyka upp för dig som redan använder modulen.
Det verkar därför som att filtreringen inte har fungerat som tänkt i det här fallet, och det ska vi såklart kika närmare på och justera.
Syftet med det här meddelandet är att guida användare till funktioner och tillägg som kan hjälpa dem att arbeta mer enligt best practice i sina processer. Men då är det förstås extra viktigt att det visas för rätt målgrupp, annars blir upplevelsen precis som du beskriver.
Tack för att du uppmärksammade oss på det här – vi tar det vidare och ser över filtreringen.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.