Jag har alltid använt mig av att ladda ner Skatteverkets .skv-fil för att dropa in den i eEkonomi.
Nu håller Skatteverket på att ändra sin e-tjänst för skattekontot.
Märker att i den nya portalen att nedladdningen inte längre blir en .skv-fil utan en .csv-fil. Då går det inte längre att läsa in filen i eEkonomi.
Kommer ni att lösa detta inom kort, innan Skatteverket stänger ner sin gamla portal förgott?
Mitt tips är att byta till att använda ”bankkoppling” till SKV. Då får du transaktionerna på skattekontot automatiskt in i eEkonomi.
Jo jag vet om denna lösning. (Har 60 kunder i eekonomi så de tar sin lilla tid att ordna) Tycker ändå Visma borde uppdatera så att de även kan ta emot den nya filtypen.
Hej på er!
Vi undersöker detta och återkopplar här i tråden när vi har mer info.
Vänta nu... Avser inte Visma/Sipris att stödja den nya filtypen?
...filformatet verkar vara detsamma men man måste ändra filändelsen till SKV istället för CSV - Sen klagar eEkonomi på organsisationsnumret men importen fungerar - så det torde vara en enkel ändring för Visma att fixa
Hej!
Jag vill bara uppdatera er om att vi har inte glömt er, utan vi håller fortsatt på att utreda detta och återkommer så fort vi kan.
Hur går det med den utlovade utredningen?
Hej @Ali_55
Detta är fortfarande ett pågående ärende och vi återkommer så fort vi har mer information.
/Tinna
Hej Tinna,
Idag verkar det som att Skatteverket har tagit bort sin länk till gamla skattekontot. Så nu bör ni speeda på processen.
Hej @Maria_104
Tack för att du lyfter frågan! Vi känner till att Skatteverket har gjort förändringar och tagit bort länken till det gamla skattekontot. Våra produktutvecklare arbetar med att ta fram en lösning för att hantera detta så smidigt som möjligt.
Tills dess rekommenderar vi att ni använder kopplingen mot Skatteverket om ni har möjlighet.
För de företag som inte kan använda kopplingen behöver skattehändelserna hanteras manuellt tills lösningen är på plats.
Vi kommer att uppdatera tråden med mer information så snart en uppdatering finns.
Verkar som man fortfarande kan komma åt den gamla tjänsten via direkt länk: https://sso.skatteverket.se/sk/ska/hamtaSaldo.do
(reservation för att jag själv inte provat export av kontoutdrag från den sidan).
Men man kan väl med fog anta att "klockan klämtar" och att den sidan har en överhängande risk att försvinna när som helst.
Det fungerar, jag har tipsat andra om din länk. Jag har också använt den.
Tycker däremot att Spiris måste fixa problemet alternativt tipsa om hur man ändrar filformatet på bästa sätt.
Det vore bra om Visma/Spiris åtminstonne kunde lägga ut en information om hur man kan ändra filen man får från Skatteverket så den bli kompatibel med programmet.
Vi som sitter med många kunder har inte möjlighet att lägga den extratid det tar för att manuellt mata in alla händelserna. Våra kunder accepterar inte den extrakostnaden.
Kan ni ta ett snack med era produktutvecklare så de prioriterar upp detta. Som någon påpekat tidigare i denna tråd "det torde vara en enkel ändring för Visma"
Droppar mitt svar från i maj här:
"...filformatet verkar vara detsamma men man måste ändra filändelsen till SKV istället för CSV - Sen klagar eEkonomi på organsisationsnumret men importen fungerar - så det torde vara en enkel ändring för Visma att fixa"
Finns i tråden längre upp!
En undran hur detta kan vara avbockat som löst när det fortfarande inte går att tanka in csv-filen från SKV, länken till gamla skattekontot kommer ju inte att fungera så länge till. Därmed är inte huvudproblemet löst utan behöver få en hållbar lösning som fungerar även efter att SKV stänger gamla skattekontot.
Då alla andra bankkonton tankas in i csv-format borde lösningen vara enkel.
Hej @susannelundqvist
Tack för att du lyfter frågan! Det är viktigt att förtydliga att det inte är vi som markerat den som löst, utan en annan användare i forumet. Det som markerats är mer att betrakta som en tillfällig workaround och inte en faktisk lösning på grundproblemet.
Vi är helt medvetna om att import av CSV‑filen från Skatteverket behöver fungera även efter att länken till det gamla skattekontot försvinner, och vi arbetar aktivt med att ta fram en stabil och långsiktigt hållbar lösning.
Jag förstår att situationen är frustrerande och vi återkommer så snart vi har mer konkret information att dela med oss av.
Hej @susannelundqvist , det var jag som av misstag kom åt det och jag kunde sedan inte ta bort det hur jag än försökte 😞 Sorry. Jag skulle klicka på svara så jag vet ff inte hur det gick till.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.