Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PiaNyb
NY MEDLEM

Spara digitalt underlag enbart i Spiris?

Hej!

Får lite olika svar när jag frågar företagarvänner så frågar här: 

Jag har hittills sparat underlag för bokföringen i en mapp i Google Drive, plus matchat i bokföringen i Spiris.

1) Nu fick jag höra att det räcker om underlaget finns i bokföringsprogrammet Spiris. Stämmer det?

2) Om jag skulle avsluta mitt företag om säg 3 år, och då även Spiris eftersom jag inte ska bokföra mer. Vad händer då om Skatteverket hör av sig och vill se mina underlag när jag avslutat mitt abonnemang hos er? Enligt lag måste jag ju kunna visa upp det inom 7 år.

Tack på förhand!

4 SVAR 4

Det är naturligtvis jättebra att ha PDF:er inmatade i verifikaten, men som du säger: vad kan ända sedan?

Det är inte ett tvång att ladda upp dokumenten till respektive verifikat, utan man kan ha en trädstruktur i filhanteraren också.

Då ska man komma ihåg att ha den sparad i molnet eller att man tar kopia på den ifall man lagrar på sticka eller på hårddisken i datorn. 

Jag som byrå, har en mallstruktur i datorn där det mesta finns med. Oftast behöver man inte allt, utan enbart en del. Då tar man bort det som inte behövs.

Så här ser min struktur ut, där jag lägger in dokument:

LWInBlueAccounting_0-1778678101943.png

Dessa kataloger är grunden. Under dessa har jag underkataloger som pekar mot rätt år och månader. Det är bara fantasin som sätter stopp. Hoppas att detta kan ge dig lite idéer om en egen struktur i datorn eller i molnlagringen.

Mvh Lena

Tack snälla för att du tog dig tid! Själva mappstrukturen har jag inga frågor om, utan det är om jag måste spara i mappar i molent, när jag ändå sparar underlagen i Spiris bokföringsprogram. En vän sa nämligen att det var onödigt, när allt ändå sparas i Sprirs.

Jag kan inte svara för hur Spiris gör, men en del andra bokföringstjänster låser allt när man inte är kund längre. Så du får ta dig en funderare hur du vill göra. 

Mvh Lena

Hej på er @PiaNyb @LW - In Blue Accounting 

Jag gör ett litet tillägg och delar hjälpavsnittet Säg upp ditt abonnemang. Det hoppas jag innerligt att ingen av er gör men det finns en bra beskrivning om hur hanteringen ser ut i Spiris under avsnittet Efter uppsägning. 

Den som har behörighet som administratör för företaget kommer efter uppsägning att ha tillgång till en läsversion där all tidigare tillagd information finns att se. Läsversionen är tillgänglig när du loggar in på spiris.se.

Ha det fint och hoppas detta hjälper!