Hej, Vi undrar hur tanken är att man ska kunna spara underlag till verifikationer i eEkonomi? Exempelvis insättningsuppgifter från bankgirot, dessa ska ju sparas tillsammans med verifikationen för inbetalningen - hur gör man det? Och specifikationer på swishbetalningar - dessa ska ju sparas tillsammans med de verifikationer man upprättar för swishförsäljningarna, hur sparar man dessa specar digitalt i eEkonomi tillsammans med verifikationerna? Vi vill alltså inte behöva skriva ut dem och spara dem separat, ej heller spara dem som pdf separat på datorn då det innebär väldigt mycket jobb med att märka upp dem med hänvisningsnummer till varje verifikationsnummer etc. Utan vi vill koppla underlagen till varje verifikation men på ett snabbt och smidigt sätt samtidigt som inbetalningar resp försäljningen bokförs hela tiden. Det handlar ju om mängder av ex swishbetalningsspecar etc.
Tack på förhand!
(Rättning av svar)
Hej @Sofia1 och tack för din fråga!
Du behöver varken skriva ut dem eller ladda ner dem som PDF på datorn. När du bokför en händelser, oavsett vart du gör det i bokföringen så kan du både koppla bildunderlaget i efterhand men också i vyn där du skapar verifikatet. Du har alltid "Koppla bild" ute i högerkanten i en lila flik. Välj det underlag du vill koppla och spara!
Hoppas det var till din hjälp annars är det bara att svara här! 😊
Hej Anton!
Kan du skriva hänvisning till vart i lagen detta står? För enligt BFN ska dessa underlag sparas och BFN hänvisar till 5 kap 6 paragrafen BFL där det står att mottagna uppgifter skall användas som verifikation. Så det verkar konstigt om BFN säger mot lagen?
Hej igen!
Du har helt rätt Sofia.
Jag får backa, rätta mig själv och ursäkta mig. Alltså inget krav på att koppla underlagen till dess verifikat i Bokföring & Fakturering. Sedan förstår jag, som du också skriver i din ursprungsfråga, att man gärna vill det för att ha ordning och reda på sina underlag.
Jag rättar mitt första svar och ber åter om ursäkt för förvirringen!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.