Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!
Kristina D
MEDLEM

Styra momskonto med hjälp av artikelkontering?

Hej,

Vi har precis börjat använda Bokföring & Fakturering. Vi fakturerar både varor och hyror av lokaler. I tidigare program vi använt för redovisning så har vi fått utgående moms för fakturering av varor till konto 2611 och utgående moms för fakturering av hyra med frivillig moms till konto 2613. I båda dessa fallen så är det 25% moms som gäller.

Kan man i Bokföring & Fakturering styra till vilket momskonto den här 25%-iga momsen ska hamna på? Det enda jag ser man kan styra är till vilket konto försäljningen ska hamna på. Men jag ser inga inställningar för hur själva momskontot kan styras. 

Tacksam för input på om någon vet om det går. Annars får jag leva med att all moms hamnar på konto 2611. 

9 SVAR 9
LW -60
UTFORSKARE

Hejsan!

Jag har testat runt lite och som du säger, ska man använda 2613 för hyresintäkterna.

När jag går in på kontoplanen, på konto 3913 får du momskod 08 (hyresinkomster vid frivillig...)

• Använder ni annat konto för intäkten, kan ni ändra momskod i kontoplanen

Eller blir det fel i alla fall?

Mvh Lena

Kristina D
MEDLEM

Hejsan,

Tack för din input. Jag har momskod 08 (hyresinkomster vid frivillig skattskyldighet) på konto 3913.

Och jag har lagt upp artikelkontering för hyra av lokal med konto 3913 och 25% moms.

Trots det så hamnar all moms på konto 2611 vid fakturering av en artikel som är knuten till ovan artikelkontering.

Så därför jag funderade på om jag missat att göra nån koppling någonstans (som jag inte kan hitta var man gör i så fall).

Mvh

Kristina

Det är underligt att man inte kan få jobba korrekt och smidigt i eEkonomi... Det måste ju ändras! Varför finns det en kontoplan i eEkonomi om man inte ska kunna styra momskoderna till rätt momskonto?

Hejsan!

Jag har kikat runt lite till ikväll på det här och i och med att jag tycker det är kul att överlista programvaror så har jag roat mig lite nu med det här problemet.

Tyvärr utan framgång.

Däremot har jag lagt två förslag till Visma: att man ska kunna peka momsen mot rätt momskonto, så att det inte är hårdstyrt till 2611 hela tiden och sedan att man ska kunna lägga in bokföringsförslag för kundfakturor. I dagsläget, kan man skapa s k bokföringsförslag till leverantörsfakturor, men inte till kundfakturor. Om de inför denna funktion, hoppas jag också att de fixar så att man kan koppla dessa bokföringsförslag på kundnivå (via kundregistret).

Det skulle då betyda, att du kan koppla en mall till dina hyresgästers kundnummer, så att det bara säger SMACK och så ligger kontering med rätt moms och allt så fort du valt vilken kund du ska  fakturera.

Jag håller tummarna!

Mvh Lena

Kristina D
MEDLEM

Hej igen,

Tack för att du engagerar dig i ämnet och för att du lämnar förslag till Visma. Funderade på det du skrev om att kunna koppla en mall till hyresgästens kundnummer. Jag ser ett dilemma i om det är kopplat till bara kundnummer, och det är att vi fakturerar både varor och hyra till samma hyresgäst vilket innebär både till momskonto 2611 och 2613. Exempelvis hyra ska gå mot 2613 och sedan faktureras även el utifrån vad hyresgästen förbrukar vilket ska gå mot 2611. Jag tänker att en koppling kan ligga mot artikeln som fakturerar för oftast är det kanske den som styr vart momsen borde konteras mot. Eller så går det ordna med någon bra lösning med både alternativ att lägga mot kund och/eller mot artikel. Tack för din input i ämnet som sagt. Vi får hoppas att Visma tar till sig problemet.

Mvh

Kristina

Just det, jag tänkte precis på det problemet igår när jag satt och labbade.

Det finns en programvara, Procountor, som har lösningen att man visar momskod, momskonto som separata kolumner på raden när man fakturerar eller bokför. Det betyder att man i den programvaran, kan använda olika momssatser och byta momskonto utan restriktioner direkt när man fakturerar. Det är supersmidigt! Procountor har en mängd helt fantastiska lösningar på sina håll, men programmet har en brant inlärningskurva och en del lösningar är man inte van vid från svenska program. Men det är ju bara att ställa om tänkesättet.

Du har helt rätt i att det även borde ligga på artikelnivå att kunna hantera momskoder och momskonton, för det kan så många andra program. Det är knepigt att byta programvara; man förstår aldrig vad man haft för smarta funktioner förrän man bytt program. Då saknar man mycket. Men det är så det är. Oftast är det någon annan som bestämmer programvara och den som ska arbeta i den har kanske inget att säga till om. Men jag hoppas att du har fler fördelar än nackdelar med eEkonomi.

Det finns även en programvara som heter Real och som är integrerbar med Vismaprogrammen. Du hittar dem på Vismas hemsida för samarbetspartners. Det är ett renodlat program för fakturering av hyra. Det karar allt, är snabbjobbat och grejar även vilande moms utan problem.

Det löser kanske inte problematiken att elkostnaderna ska debiteras på samma faktura. Jag vet många som separat debiterar elkostnaderna, kanske med tanke på att de vill ha momsen på 2613 på hyrorna. Först går hyrorna ut som vanligt, sedan när elkostnaden är framräknad för månaden före, så debiterar man den separat, direkt. Det är en väg att gå.

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer än så här, men är det så att jag hittar en annan lösning återkommer jag i den här tråden om det. Jag ska ut och ta min lilla motionsrunda nu och det kanske hjälper tankeverksamheten på vägen.

Mvh Lena

Kristina D
MEDLEM

Tack för all tid du lagt ner. Trevlig tur i motionsspåret!

Mvh

Kristina

Tack för dina vänliga ord!

Nu har jag gjort testfakturor för att kontrollera.

1. Jag gjorde artikel för hyra och pekade den mot 3913.
  2. Hade redan andra artiklar på tjänster, så jag plockade min bokföringstjänst.

Så här såg det ut på fakturan:

LW60_4-1751626877533.png

Sedan gick jag till verifikatet för att se hur det bokats och fick fram detta:

LW60_2-1751625934537.png

Som du ser, pekar momsen mot fält 08, men momsen hamnar ändå på 2611. I och med att moms för frivillig beskattning ska särredovisas i momsdeklarationen, se nedan, anser jag att detta är ett fel i programmet som omedelbart måste rättas till! I samma veva kan Visma gå igenom samtliga momskoder och kontrollera att de andra inte ligger fel de också (samt rätta till dessa felaktiga, naturligtvis)!

LW60_3-1751626197425.png

För att få ordning på det här (fast, du kanske redan gör så här) har jag två förslag:

• Det ena är att gå in på verifikaten ett och ett för att justera momsen manuellt till rätt konto på varje faktura.
  • Det andra är att räkna ihop hur mycket du fakturerat under månaden som ligger på 3913, multiplicera med 25%. Lägg sedan upp ett manuellt verifikat per den sista i månaden och kreditera den summan på 2613. Debitera sedan 2611.

Jag håller tummarna!

Mvh Lena

Kristina D
MEDLEM

Hej,

Vad bra att det inte bara är jag som får det resultatet. Då vet jag att det inte bara är mina inställningar som är fel. 

Jag har provat att göra momsredovisningen för juni i programmet och hyresintäkten (konto 3913) redovisas på rad 08 i momsdeklarationen.

Övriga fakturerade intäkter redovisas på rad 05 i momsdeklarationen.

All utgående moms på 25%, både för hyra och övrigt, redovisas mot rad 10.

Så momsdeklarationen verkar bli korrekt ändå. 

Detta gjorde jag utan att ha gjort några manuella ombokningar mellan konto 2611 och 2613. 

Mvh

Kristina