Hej på alla,
Nuvarande lösning i eekonomi för att ta emot pdf- fakturor är så undermålig att jag inte kan använda den.
Jag blir tvungen att manuellt lägga dom till bildunderlag sen ta hand om dom i programmet.
Vad jag önskar, och många med mig, är en emailadress att skicka pdf-fakturor till sen att dom hamnar i bildunderlag. Så kan man sedan manuellt koppla till rätt leverantör osv. Utan massa krav på avsändare osv.
Idag ska det sända från en viss adress till den krångliga adressen man tilldelats och det ska godkännas osv.
Den funktionen kan finnas kvar till dom som behöver den. Men vi andra skulle behöva nåt enklare som jag beskrivit ovan.
Förstår inte riktigt det om krav på avsändare? Vilken funktion pratar vi om här? (Själv använder jag Autoinvoice men det är ju en betaltjänst.)
Det jag kan hålla med om är att man skulle vilja av en e-postadress som man kan skicka in underlag som INTE skall tolkas, dvs som Spirirs inte skall debiteras för. Men det kanske är en annan fråga?
Man kan inte låta sin leverantör skicka en pdf faktura till din tilldelade email för fakturor, som du blivit tilldelad av eEkonomi. Du måste för varje leverantör lägga in deras avsändaremailadress. Så när din lev skickar till din tilldelade adress invoicex11xx@visma.se måste den komma från en av dig upplagd email. Samt måste ju den leverantöre finnas upplagd oxå. Sen vill man inte lämna ut den krångliga adressen till sina leverantörer.
Man vill lämna ut en som är kopplad till din egen domän som då vidaresänder till denna krångliga adress.
SEN kan man koppla underlaget som kvitta, faktura eller övrig dokument.
tyvärr går det inte. Det ska krånglas till så in i norden allting! Men i reklamen är allt så väldigt bra så 🙂
Hej @75magnus!
Jag förstår också frustrationen. Precis som @Khedron Wilk.
Jag tar det gärna vidare och se vad vi skulle kunna effektivisera i den processen! Khedron har mycket rätt i det han säger, vi behöver säkerställa en säkerhet samtidigt som vi såklart vill effektivisera alla typer av arbetsprocesser. Bra att du lyfter det till ytan, jag tar det vidare! Tack snälla.
Vore så smidigt om det bara kunde hamna under "bildeunderlag". Idag får jag manuellt sitta och dra över över alla pdf fakturor dit. Som jag skrev så kan ju nuvarande funktion finnas kvar oxå. Man kan ju ev ha två olika adresser att ta emot på. Så kan man använda den eller båda om man vill.
Hej igen @75magnus,
Faktum är att det faktiskt finns två adresser som kan "skapas" i Bokföring & Fakturering. Jag bifogar en bild här på hur det ser ut i inställningarna. Den sista "bocken" hittar du även längst ner till vänster på skärmen under Inköp - Bildunderlag. Med denna inställning behöver du, lite som du beskriver, hantera alla avsändare genom att välja länken Hantera avsändare, som du hittar i det nedre vänstra hörnet bredvid din unika e-postadress. Här kan du godkänna eller blockera specifika e-postadresser genom att använda växlingsknappen som finns bredvid varje adress.
Använder du "Ta emot e-fakturor" och kanske även scanningsfunktionen då hanterar Inexchange dina fakturor både e-fakturor, e-post och brev. Läs mer om dessa två bockar här!
Om du vill läsa mer om den elektroniska fakturahanteringen eller kanske prata med oss om vad du önskar efter dina behov och önskemål, då kan du kika in här!
Hej
Har bara en adress där. och det räcker ju inte att godkänna nån viss avsändaradress, den måste knytas till en upplagd lev också som jag redan skrivit. Jag skulle vilja ha en adress dit man kan maila pdfer sen hamnar dom i bildunderlag.
E-faktura kör jag med från dom det går. Då hamnar fakturorna som utkast.
Scanningsfunktionen är väl för att skicka pappersfakturor nånstans och dom blir inlästa? Inget behov alls av det.
Vart finns den andra adressen? Hittar bara en.
Tja!
"Jag skulle vilja ha en adress dit man kan maila pdfer sen hamnar dom i bildunderlag."
Då skulle jag vilja slå ett slag för Appen Spiris Scanner. Där kan du framkalla en mejladress som alltså är kopplad till Scanner-appen men som du kan välja att "Skicka direkt till ekonomisystemet", då får du alltså in alla mejlade underlag till appen och med automatik in under bildunderlag.
"Skicka fakturan till Spiris Scanner via e-post. E-postadressen du ska skicka dina fakturor till hittar du under inställningar och Inkommande epostadress. Om du vill att fakturan ska skickas direkt till Bokföring & Fakturering väljer du Skicka direkt till ekonomisystemet inne i appen." - Läs mer här!
Vad gäller scanningsfunktionen så behöver man först bocka i "Ta emot e-fakturor" och sedan "Aktivera scanningsfunktionen...", sedan kan det ta ett tag innan Adress för mejlade fakturor och Adressen för pappersfakturor genereras. Dessa kan du sedan dela med dig av till dina leverantörer! Vid scanningen görs både pappersfakturor och mejlade fakturor om till e-fakturor och skickas direkt till ditt ekonomiprogram.
Låter som ett rätt bra spamskydd. Måhända något primitivt men ändå tekniskt fungerande. Säkerställer att du inte får bluffakturor (eller i alla fall minskar risken). Och automatiskt vidarebefordring av inkommande e-post till egen domän vidare till extern adress är allt oftare avstängt hos leverantörer, just med hänvisning till spam. Jag förstår din frustration och jag tycker själv att Spiris skulle kunna göra mer men samtidigt, det finns andra orsaker än bara ekonomi till att vissa saker ser ut som de gör. 🙂
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.