Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AB Konsult
UTFORSKARE

Uppladdning av dokument

Hej, 

När man laddar upp dokument via inköp - bildunderlag får det automatisk kategori "Leverantörsfaktura" oavsett vad det är för dokument, hur gör man för att dokumenten ska få typ "dokument" istället?

4 SVAR 4
Khedron Wilk
CHAMPION

Finns såvitt jag vet ingenstans du kan göra en förinställning av detta utan du får korrigera detta på varje uppladdat, felaktigt klassat, bildunderlag.
Klicka på penn-symbolen och sedan på ordet Leverantörsfaktura för att ändra,

Skärmavbild 2026-04-02 kl. 11.50.28.png

Jag provade själv alldeles nyss och ja, även dokument som absolut inte har något alls med faktura att göra, som inte på något sätt innehåller ordet faktura eller invoice, tycks klassas som faktura. Det tycks som det att inte görs någon tillräcklig intelligent tolkning automatiskt när det laddas upp, vilket, som jag uppfattat ändå är vad Spiris anfört som skäl för denna nya tolkning där det nu är en betaltjänst. Alternativt att systemet alltid väljer att det är en leverantörsfaktura om man tolkningen är säker? Ytterligare orsak till varför det nya systemet kan uppfattas som snudd på användarfientligt.  Med reservation för extremt lite testdata från min sida.

Skapa ett manuelt verifikat

Spara

Dra bilden till verifikatet

Det är gratis.

Mvh Lena

AB Konsult
UTFORSKARE

Tack för all input. Jag eftersöker egentligen en permanent lösning för att slippa öppna varje dokument och ändra "typ". Jag har bara köpt den enklaste modulen, dvs bokföringstjänsten utan sälj och leverantörshantering, ur mitt perspektiv borde Spiris inte klassa alla dokument som "leverantörsfakturor" per automatik, i alla fall inte för kunder som inte ha leverantörstjänsten, men för mig handlar bara om 10-tal dokument per månad, det är hanterbart så jag ska inte göra någon stor sak av frågan, ville bara kolla om det gick att göra något i inställningen, men förstår att det inte går. Tack för hjälpen.

Jag förstår vad du menar.

Jag vet inte hur du gör idag eller vilken typ av modul du arbetar med. Jag arbetar med Bokföring och Fakturering.

När jag vill göra något manuellt, går jag till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation.

Sedan fyller jag i konteringen på egen hand på raderna

Sparar

Har jag ett dokument jag vill visa i verifikatet, drar jag in det dit.

Sparar igen.

Om du lägger dig i händerna på ett program och hoppas att det ska uppföra sig som du tänker, så blir det inte bra. Jag vet själv inte längre hur många gånger jag genom åren har skrikit till datorn "Gör som jag tänker!" men inte sjuttsingen hjälper det. Det enda man kan göra är att gå en annan väg, gå runt problemet, lösa uppgiften på annat vis och dra - i det här fallet - programmet vid näsan. Att hela tiden uppleva ett irritationsmoment som du beskriver, gör vardaagen grå. För att undvika det, måste man hitta en annan väg; man måste memorera ett annat sätt att få ut av datorn det man behöver. Det verkar vara  fult idag att lära sig nya saker och tyvärr hänger det ihop med att man i regel har en övertro på programvarornas kapacitet. Ofta lovas guld och gröna skogar och att den ena programvaran kan allt och gör det med automatik.  Är man kanske inne på sin första programvara och inte har något att jämföra med är det lätt att bli förtjust när man ser beskrivet alla fantastiska automatiska hjälper som sedan visar dig kanske inte alls hålla det mått man sett framför sig. 

Med det sagt, vill jag att du testar och ser, ifall du kan slippa undan din frustration genom att utföra operationen som jag föreslår.

Glad Påsk!

Mvh Lena