Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KalleK
MEDLEM

VOEC - Faktura samt bokföring

Jag har några kunder i Norge och förhoppningsvis kan jag öka antalet och jag har registrerat mig och fått VOEC nummer .

Nu till frågan 

Hur kan jag använda möjligheten att skapa faktura till Norge med rätt konto bakom 

Försäljningen ska inte hamna i momsrapporten då jag ska redovisa moms till Norska Staten.

Vanlig faktura till Norge blir utan moms och försäljning är knuten till momsrapport . 
Hur ska jag göra för det skall blir rätt.

Vilka konto skall jag lägga upp och hur knyter jag det rätt.

En sak att bokföra och en sak att fakturera och få det till rätt konto.

Tydlig förklaring hur jag ställer in det i fakturan och tydligt förklaring med bokföring av försäljning.

exempel- Försäljning till Norge 

1000 kr ink 25% moms 

frakt 100 kr ink moms 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @KalleK 

När du säljer via VOEC ska försäljningen inte komma med i den svenska momsrapporten eftersom momsen istället redovisas till norska staten. För att få detta rätt i både faktura och bokföring behöver du lägga upp en särskild artikelkontering. 

Så här gör du:

Gå till Inställningar - Artikelkonteringar - Ny artikelkontering för VOEC‑försäljning.

Välj vilket försäljningskonto som ska användas vid fältet Redovisas ej på momsrapporten, t.ex. ett separat konto för VOEC‑försäljning (många använder t.ex. 3058 eller ett eget konto i 30‑serien för att särskilja denna försäljning).

När artikelkonteringen är skapad:

Gå till artikeln som ska användas på fakturan (t.ex. din produkt eller fraktartikel).
Välj den artikelkontering du skapade för VOEC på artikeln.

När du sedan skapar fakturan till kunden i Norge och använder denna artikel kommer försäljningen bokföras på det konto du valt och den tas inte med i momsrapporten.

Hoppas detta hjälper och om du vill att vi visar i ditt program så ring oss på 0470-70 60 00.