Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Robert Gustafsson
NY MEDLEM

Var hittar jag mitt Peppol ID

Jag letar efter mitt peppol id för jag har problem med postgången och just Transportstyrelsen brev av nån anledning. Och letade i hjälpen för Eekonomi då hitta jag denna text:

"Du hittar ditt Peppol ID under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter, under E-fakturor, om du har klickat i boxen för Ta emot e-fakturor." 

Där finns inget. Så var finner jag det?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Robert Gustafsson 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Det framgår inte om du kan ta emot andra e-fakturor så jag ger dig hela lösningen för hur du aktiverar att du vill ta emot e-fakturor. 

 

För att kunna ta emot e-fakturor måste du aktivera denna funktion i Visma eEkonomi. Gör så här:
1. Gå till Appar och tillval.

2. Välj Ta emot fakturor.
3. Sedan väljer du Aktivera under alternativet för e-fakturor.
 

Inom 24 timmar efter aktivering borde du få en notifiering som bekräftar att du nu kan ta emot e-fakturor.
 

Om detta inte löser problemet, eller om du har följt dessa steg men fortfarande inte kan se din information kring PEPPOL-ID, kan det vara bra att kontrollera att du är inloggad som administratör, eftersom endast administratörer har behörighet att redigera företagsinställningar.


Kvarstår dessa åtgärder eller om du redan har aktiverat att du vill ta emot e-faktura men ändå saknar ditt peppolid under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter rekommenderar jag att du kontakta vår programsupport.

 

Välkommen att kontakta supporten 

/Tinna
 

max1001
MEDLEM

Jag bumpar tråden. Jag har sedan länge redan ta emot e-faktura aktiverad. Men hur jag än tittar under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter så hittar jag inte PEPPOL-ID? Var finns den att hitta? 

Hej @max1001 

Om ditt PEPPOL‑ID inte syns i Inställningar → Företagsinställningar → Faktureringsuppgifter trots att du har aktiverat mottagning av e‑fakturor, kan du prova följande:
 

  1. Gå till företagsinställningarna och ta bort bocken vid ”Ta emot e‑fakturor”.
  2. Logga ut ur programmet och sedan logga in igen.
  3. Bocka i ”Ta emot e‑fakturor” på nytt.
     

Efter detta kan det ta upp till 24 timmar innan PEPPOL‑ID:t visas i systemet.

 

Om det är brådskande och du behöver ditt PEPPOL‑ID direkt, kontakta gärna vår support på 0470‑70 60 00 så hjälper vi dig.