Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Krise01
MEDLEM

bankhändelse koppling

Hej,  jag har ett litet AB och inte så många bankhändelser per år,  (kanske 5-15 per år) så behöver inte egentligen ha någon filöverföring eller att kunna betala via spiris mot banken. 

Det jag är ute efter är bara att bankhändelserna kommer in i spiris så att kan sedan manuellt kan matcha dem mot kvitton för inköp eller annat.  Då jag går på swedbanks hemsida verkar deras koppling främst vara för sådana som vill kunna betala och skicka betalningsfiler till swedbank från spiris och detta kostar.  Är det denna lösning jag måste ha för att kunna se bankhändelser i Spiris eller finns det någon annan lösning (gratis?) för detta, likt kopplingen mot skattekontot? 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Krise01 

Det stämmer att Swedbank (och de flesta andra storbanker) tar ut en månadsavgift för att aktivera en automatisk bankintegration/filöverföring. Den är toppen om man vill skicka betalningar eller hämta bankhändelser automatiskt i Spiris.

Du behöver dock inte den kopplingen för att kunna arbeta med bankhändelser i Spiris. Det finns kostnadsfria alternativ som fungerar bra, särskilt om man bara har några få transaktioner per år:

• Kopiera och klistra in kontoutdrag – I Swedbanks internetbank kan du kopiera raderna från ditt kontoutdrag och klistra in dem direkt under Kassa- och bankhändelser i Spiris.

• Importera kontoutdrag – Du kan ladda ner ett kontoutdrag från Swedbank (t.ex. CSV/textfil) och importera filen i Kassa- och bankhändelser.

• Registrera manuellt – Du kan också klicka på Ny bankhändelse och lägga in datum och belopp manuellt utifrån ditt kontoutdrag.

När händelserna finns i Spiris kan du sedan matcha dem mot kvitton och verifikationer som vanligt.

Med det sagt upplever många att bankkopplingen är väldigt smidig eftersom bankhändelser hämtas automatiskt och mycket kan matchas direkt i programmet. Men med ett mindre antal transaktioner fungerar de kostnadsfria alternativen oftast lika bra.

Ha en fin dag!