Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Vanessa
MEDLEM

"Hantera utan bokföringshjälp" försvunnit från kvitton

Hej!

Tidigare har samtliga typer av bildunderlag haft alternativet "Hantera" och "Hantera utan bokföringshjälp". Sedan några dagar sen har "Hantera utan bokföringshjälp" försvunnit från typen *kvitto*.

Detta skedde under samma vecka som ett mejl skickades ut angående "smartare kvittohantering" samt att en del nya abonnemang kommer inkludera extra betalning för kvittotolkning. Som min generation säger, detta är sus (suspicious = misstänksamt). 

Varför finns inte längre alternativet "Hantera utan bokföringshjälp" för kvitton?

Vanessa_0-1779451147220.png

En fråga också om just kvittotolkning, vid vilken tidpunkt räknas det som "kvittotolkning", dvs när sker debitering av extrakostnaden sker: Innebär kvittotolkning att

- ett bildunderlag laddas upp, identifieras som kvitto och tolkas? (ingen bokföring sker)

- det tolkade bildunderlaget med typen *kvitto* bokförs? (bokföring sker med bokföringshjälp)

- när ett verifikat bokförs som "Inköp mot kvitto" oavsett om du skrev in uppgifterna själv eller använde bokföringshjälpen? (bokföring sker som "inköp av kvitto")

Jag använder personligen inte bokföring som "Inköp mot kvitto" eftersom jag tycker att "Dokument"/Egen kontering är enklare, ger mig mer kontroll över bokföringen, samt att verifikat av "Inköp mot kvitto" inte har funktionen att skapa ett korrigeringsverifikat för (vilket alltså innebär att om det blir fel, så är det svårare att rätta till det). 

Jag tycker däremot att (om ovanstående borttagning av "Hantera utan bokföringshjälp" för kvitton är en medveten och avsiktlig förändring) så finns det stor risk att företag med det billigare abonnemanget kommer luras in i att använda bokföringshjälpen (och bli debiterade) för något som de enkelt hade kunnat undvika om de visste om det (och om möjligheten att "Hantera utan bokföringshjälp" fanns).

Jag tycker inte att AI är hjälpsamt om det inte går att välja bort.

4 SVAR 4

Mitt  förslag är att du skapar egna konteirngsmallar / bokföringsmallar och använder dessa.

Mvh Lena

Hej!

Att bokföra mot kvitto är inte samma sak som bokföringsmall. Så tyvärr skulle inte bokgöringsmallar lösa problemet som jag lyfter i inlägget.

Hej @Vanessa 

Tack för att du hör av dig!

Alternativet “Hantera utan bokföringshjälp” visas inte längre för kvitton eftersom det inte finns någon kostnad kopplad till den hanteringen. För att undvika missförstånd kring att kvittotolkningen innebär en avgift har alternativet därför tagits bort.

Det är också bra att känna till att befintliga kunder inte debiteras för kvittotolkning i samband med lanseringen. För befintliga kunder fungerar alltså kvittohanteringen precis som tidigare utan extra kostnad, samtidigt som de också får tillgång till den nya funktionaliteten.

Med kvittotolkning menar vi när systemet läser av information från ett uppladdat kvitto (till exempel datum, belopp och moms) för att kunna föreslå uppgifter i bokföringen.

Idag lanserar vi abonnemang för nya företagskunder där vi har paketerat funktionerna lite annorlunda. Kika här för att se hur de ser ut.  

De nya abonnemangen gäller endast nya företagskunder till Spiris och påverkar alltså inte de kunder som redan använder Bokföring & Fakturering idag.

Byråer kan fortsätta bjuda in nya kunder till samarbete precis som tidigare, med samma samarbetsformer: Byråtillgång, Attestering & Fakturering, Bokföring, Bokföring & Fakturering samt Bokföring & Fakturering+.

Hoppas detta klargör hur det fungerar.

Tack för ditt svar.

Så om jag förstår dig rätt, om en ny företagskund skaffar det billigare abonnemanget där kvittotolkning kostar, så debiteras de för varje fil de laddar upp under "Bildunderlag" som systemet identifierar som kvitto, oavsett om det faktiskt är ett kvitto eller inte, och oavsett om man bokför detta "kvitto" som "Inköp mot kvitto" eller "Dokument/Egen kontering"?

Stämmer det?

Jag vill påminna om att de filer som laddas upp direkt på hemsidan automatiskt blir tilldelade en filtyp (kvitto, leverantörsfaktura eller dokument), detta kan man alltså inte ändra på som uppladdande person.

För leverantörsfakturor tror jag att kostnaden uppstår när man bokför fakturan. Varför har inte denna modell använts för kvitton?

Och då måste jag också fråga, är det enbart tolkning av kvitton som debiteras, eller är det alla dokument som laddas upp under bildunderlag? 

Min sista fråga är, för en person som tecknar det billigare abonnemanget, en person som inte alls vill ha kvittotolkning, hur kan dessa personer stänga av kvittotolkningen?