Hej!
Tidigare har samtliga typer av bildunderlag haft alternativet "Hantera" och "Hantera utan bokföringshjälp". Sedan några dagar sen har "Hantera utan bokföringshjälp" försvunnit från typen *kvitto*.
Detta skedde under samma vecka som ett mejl skickades ut angående "smartare kvittohantering" samt att en del nya abonnemang kommer inkludera extra betalning för kvittotolkning. Som min generation säger, detta är sus (suspicious = misstänksamt).
Varför finns inte längre alternativet "Hantera utan bokföringshjälp" för kvitton?

En fråga också om just kvittotolkning, vid vilken tidpunkt räknas det som "kvittotolkning", dvs när sker debitering av extrakostnaden sker: Innebär kvittotolkning att
- ett bildunderlag laddas upp, identifieras som kvitto och tolkas? (ingen bokföring sker)
- det tolkade bildunderlaget med typen *kvitto* bokförs? (bokföring sker med bokföringshjälp)
- när ett verifikat bokförs som "Inköp mot kvitto" oavsett om du skrev in uppgifterna själv eller använde bokföringshjälpen? (bokföring sker som "inköp av kvitto")
Jag använder personligen inte bokföring som "Inköp mot kvitto" eftersom jag tycker att "Dokument"/Egen kontering är enklare, ger mig mer kontroll över bokföringen, samt att verifikat av "Inköp mot kvitto" inte har funktionen att skapa ett korrigeringsverifikat för (vilket alltså innebär att om det blir fel, så är det svårare att rätta till det).
Jag tycker däremot att (om ovanstående borttagning av "Hantera utan bokföringshjälp" för kvitton är en medveten och avsiktlig förändring) så finns det stor risk att företag med det billigare abonnemanget kommer luras in i att använda bokföringshjälpen (och bli debiterade) för något som de enkelt hade kunnat undvika om de visste om det (och om möjligheten att "Hantera utan bokföringshjälp" fanns).
Jag tycker inte att AI är hjälpsamt om det inte går att välja bort.