Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

byggspektra
MEDLEM

rotfaktura

Hej, undrar hur man gör när summan för rotavdrag blivit kvittad hos skatteverket? 

8 SVAR 8
byggspektra
MEDLEM

Eftersom rotsumman blev kvittad mot en skatteskuld så kom ju pengarna aldrig in på kontot, jag har bankkoppling. När jag klickar på själva fakturan och åtgärder så har jag bara inbetalning till företagskonto att välja men det känns ju fel.

I forumet såg jag att man kan registrera inbetalningen på företagskontot och därefter skapa ett nytt verifikat där man krediterar 1930 och debet 1630 med rotsumman med rotdatum och göra en notering om händelsen. Men tyvärr eftersom jag har bankkoppling så låter mig inte programet göra så 😒

Skärmbild 2025-08-29 121920.png

byggspektra
MEDLEM

Har också testat att lägga till en händelse på kassa o bank så jag kan matcha men på grund av bankkopplingen gick inte det heller

Någon???

Hej @byggspektra 

Jag har tolkat det som du har faktureringsmetoden. Eftersom rotsumman kvittades mot din skatteskuld kom inga pengar in på företagskontot. Då ska du inte bokföra någon inbetalning på 1930, och därför är det helt rätt att bankkopplingen “stoppar” dig från att göra en låtsasinbetalning. 

Gör istället så här:

Syfte: Nolla kundfakturan och flytta fordran till skattekontot.

Gå till BokföringVerifikationerNy verifikation.
Datum: Använd Skatteverkets besluts-/kvittningsdatum.
Kontera:
Debet 1630 Skattekonto med rotsumman (det belopp Skatteverket skulle ha betalat ut).
Kredit 1510 Kundfordringar med samma belopp.

Viktigt:

På raden med konto 1510, öppna Fler konteringsval/mer-alternativ och välj Kundfaktura, plocka upp den aktuella fakturan. Då markeras fakturan som betald/kvittad till just det beloppet.

Spara verifikationen och lägg gärna in en textnotering, t.ex. “ROT kvittad mot skattekonto enligt SKV-beslut yyyy-mm-dd”.

Varför detta fungerar trots bankkoppling?

Du rör inte 1930 alls, så det finns ingen bankhändelse att matcha och bankkopplingen är inte "i vägen".
Du stämmer av 1630 mot Skatteverkets kontoutdrag som vanligt. Kvittningen framgår där.

Om du inte får det att fungera så ringer oss på 0470-70 60 00 så hjälper vi dig gärna. 

Tack, testar göra så 🙂

Kanske det här kan vara en grej som Visma/Spiris kan ha i åtanke att förenkla inne i programmet. Vet att det finns möjlighet att ha skattekontot kopplat och i så fall blir det här inte ett problem 🙂

Skärmbild 2025-09-02 155758.png

Här fastnar jag, förstår inte var jag ska ta fram den delen? När jag gör verifikatet för att lägga 1630 i D och 1510 i K får jag ju bara kontoförslag 

Skärmbild 2025-09-02 160342.png