Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adamtj
SPIRIS CERTIFIERAD BYRÅ

ROT material vid export till Bokföring

Hej!

Vet inte om jag missar något eller om någon har ett bra svar på detta? 🙂

Men om jag lägger upp ett fakturaunderlag i Tid & Pojekt (Tid Smart) med ROT så kan jag ju använda artiklar som har ROT och då blir ju överföringen korrekt till Bokföring när fakturan skapas, dvs raden blir typen husarbete och tiden kommer med i ROT filen.
Men när det gäller material och övrigt så finns det ju inte någon artikel matchning som gör att raden blir en "ROT Material" rad.

Så det innebär ju att när jag tar ut en fil för att rapportera ROT så får jag bara "ROT Tid" och inte material. Missar jag något eller är det så det fungerar?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Adamtj 

Du missar inget – det fungerar som det ska. Enligt Skatteverkets regler är det bara arbetskostnaden (inklusive moms) som får ingå i ROT-underlaget. Material, utrustning, resor och maskinkostnader får inte rot-avdragsberättigas och ska därför inte komma med i ROT-filen.

Det innebär i praktiken:

• Tidsrader/arbetskostnad ska ligga på artiklar av typen husarbete/ROT. De hamnar då korrekt i ROT-filen vid export.
  • Material och övrigt ska faktureras som vanliga varu-/övriga artiklar utan ROT-koppling. De syns på fakturan men följer inte med i ROT-rapporteringen.
  • Det finns därför ingen “ROT material”-rad i exporten – det är medvetet, eftersom material inte får ingå i ROT-underlaget.
Adamtj
SPIRIS CERTIFIERAD BYRÅ

Hej @Tinna Gunnarsson

Tack för ditt svar!
Ja det är korrekt att det bara är arbetskostnad som skall ingår i ROT underlaget, men det är bara en av uppgifterna som skall ingå i ansökan.

För att kunna göra en korrekt ansökan så skall antalet arbetstimmar, materialkostnad och övrig kostnad framgå annars är inte ansökan komplett. Den filen jag tar ut från Bokföring saknar timmar, materialkostnad och övrig kostnad vilket gör att jag måste komplettera alla ROT fakturor med detta på fakturan eller i ansökan.

Jag inser efter att ha kollat lite på det att det kanske är Bokföring (eEkonomi) som begräsningen ligger för ROT kategorier som "Material" och "Övrig kostnad" finns inte. Utan dessa fyller man i som extra fält på raden, dock så fylls inte detta i när man skapar fakturaunderlag från Tid & Projekt.

Så låt mig omformulera, är det korrekt att information så som timmar, materialkostnad och övrig kostnad alltid måste kompletteras manuellt för att få en fullständig ROT ansökan? Dvs när man importerar fakturaunderlag från Tid & Projekt.

Hej @Adamtj 

Tack för ditt förtydligande. 

Nej, det ska ni inte behöva. Om inställningarna i Tid & Projekt är korrekta följer timmar samt arbets-, material- och övriga kostnader med vid importen till Bokföring & Fakturering och används i ROT-underlaget.

Att ni i dag behöver komplettera manuellt tyder oftast på att någon inställning eller märkning saknas. Ring gärna vår support på 0470-70 60 00 så kan vi kontrollera inställningarna tillsammans.