Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

K3 blir obligatoriskt för bostadsrättsföreningar – vi anpassar Skatt & Bokslut!

(uppdaterad av Henrik Andrén PRODUCT OWNER ‎2025-09-12 11:01 )

Bokföringsnämnden (BFN) beslutade i juni 2025 att det från och med 1 januari 2026 (dvs räkenskapsår som inleds efter 31/12 2025) blir obligatoriskt för alla bostadsrättsföreningar att tillämpa K3 som redovisningsregelverk. Läs mer på BFN:s webbplats: BFN – Redovisningsregler för bostadsrättsföreningar.

Vi har följt utvecklingen noga och har redan påbörjat arbetet med att införa stöd för K3 i Skatt & Bokslut. Det innebär även möjlighet att byta från K2 till K3 för de föreningar som tidigare tillämpat K2. Vi kommer också stödja K3 för räkenskapsår som slutar sep-dec 2025. 

Idag stödjer tjänsten äkta bostadsrättsföreningar. När vi nu lägger till stöd för K3, kommer vi även att kunna hantera oäkta bostadsrättsföreningar*. Föreningar som bedriver näringsverksamhet behöver lämna in bilagorna räkenskapsschema (INK2R) och skattemässiga justeringar (INK2S). I skattedelen av tjänsten kommer användaren kunna välja rätt blankettuppsättning utifrån sin verksamhet. 

Vi räknar med att lansera det nya stödet under året, arbetet pågår för fullt.

Har du frågor eller vill veta mer om status?
Kontakta mig gärna – jag heter Henrik Andrén och är produktägare för tjänsten.
📞 073-087 23 21
✉️ henrik.andren@spiris.se

Du är också välkommen att ställa frågor direkt i den här tråden. 

*https://www.ekonomifokus.se/bostad/bostadsrattsforening/akta-och-oakta-bostadsrattsforening-skillnad...

Medverkande