Hej!
I bilagan Debiterad preliminärskatt har jag förstått det som att man ska fylla i den betalda preliminärskatten?
MEN, om man blivit debiterad ett belopp och sedan betalat in ett annat belopp till skatteverket p g a att man hade ett överskott på skattekontot, t ex att man fått intäktsränta, vilken summa ska man då ange i bilagan?
Exempel
Jag blir debiterad 500 kr i preliminärskatt för en månad, men det finns redan 100 kr på mitt skattekonto så jag betalar bara in 400 kr till skatteverket. Men skatteverket drar alltså 500 och saldot på skattekontot blir noll vid månadens slut. Vilken summa ska jag skriva in i bilagan för att det ska bli rätt? 400 eller 500?
Tacksam för svar!
Elisabet
Löst! Gå till lösning.
Du ska ange 500, det belopp Skatteverket har dragit.
Tack snälla för svar!
Elisabet
Om du är intresserad av en mall om hur man bokar de olika skatterna från räkenskapsårets början till den punkt när slutskatten kommer från Skatterket så maila mig på lena.m.wahlberg@outlook.com. Jag skickar dig mallen inom ett par dagar. Mallen är färgkoordinerad så man enklare kan följa de olika stegen genom året.
Mvh Lena
Hej!
Den skulle jag nog kanske vara intresserad av. Vad är det för mall? Och hur använder man den?
Elisabet
Det är en mall som på kontonivå visar hur du bokar de olika skatter som finns och hur man använder skattekontot, säkerställer att allt finns med vid skatteuträkningar och betalningar. På sluttampen har vi en genomkörare om hur man bokar upp siffrorna när slutskattsedeln kommer så att det inte ligger en massa siffror på olika konton som ska kvittas bort med varandra eller bokas om.
Det är en mall / bokföringsunderlag som är färgkoordinerat. Det gör att man enklare ser i bokföringsdelen vad jag talat om i malltexten ovanför. Jag har mallen i Word- och i PDF-format.
Mvh Lena
OK! Så man använder mallen för att se hur det ska vara och sedan bokför man i bokföringsprogrammet som vanligt?
Kostar det något?
Elisabet
Om man följer instruktionerna i mallen, använder man korrekta konton vid rätta tillfällen och i slutänden pekar kontona mot rätt SRU-koder i bokslutet och i inkomstdeklarationen så det blir enklare hanterat. Det kräver lite disciplin, att man stämmer av bl a sitt skattekonto och bankkonto. Annars är det ingen idé. Om mallen följs (med de siffror man själv har) och man stämmer av som man ska, hamnar skatterna där de ska. Detta är ingen knapp att trycka på som fixar allt automatiskt, utan en beskrivning över hur man går tillväga. En maskin kan inte veta vad som är rätt eller fel. Det är du själv som måste instruera programmet att göra rätt.
Hej igen!
Har skickat mail till dig!
Elisabet
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.