Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Bilagan Eget kapital specifikation

Om jag förstått det rätt är det nytt för i år att bilagan Eget kapital specifikation inte skapar en bokslutsverifikation i systemet gällande ombokning av saldona på insättnings- och uttagskonton till kontot för Eget kapital. 

Detta skall istället göras manuellt ? i början av nästa bokföringsår?

Är detta rätt uppfattat?

Elisabet

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Elisabet Halin 

Vi har uppdaterat bilagan Eget kapital – specifikation för enskilda firmor efter feedback från användare. Tidigare skapade bilagan automatiskt två bokslutsverifikationer:

en för ombokning av årets resultat
en för ombokning av insättningar och uttag mot eget kapital

Det gjorde det ofta krångligare att stämma av beloppen och följa förändringarna i årsbokslutet.

I den nya versionen bokför bilagan endast om årets resultat. Samtidigt visar bilagan en tydlig specifikation av ingående saldo, förändring under året och utgående saldo för eget kapital. Insättningar och uttag ligger därför kvar på sina konton och ingår i specifikationen i stället för att bokas om via en bokslutsverifikation.

Om du redan har skapat bilagan för 2025 och vill använda den nya versionen behöver du ta bort den befintliga bilagan och sedan skapa den på nytt.

Hoppas detta förtydligar och annars är du alltid välkommen att kontakta supporten så kan vi förklara mer. 

Ha en fin dag! 

Hej!

OK! Jag är med så långt!

Men sedan till min nästa fråga, ska man gå i början av nästa bokföringsår göra ombokningn manuellt?

Precis som man gör omföringen av årets resultat manuellt?

Från 2019 till 2010?

Elisabet

Hej @Elisabet Halin 

Ja, det stämmer. Ombokningen av insättningar och uttag mot eget kapital görs i början av det nya bokföringsåret.

Om du arbetar i Bokföring & Fakturering finns det en färdig bokföringsmall som du kan använda för detta, den heter "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton". Den hjälper dig att boka om saldona från insättnings- och uttagskontona till eget kapital på ett smidigt sätt.

Glad Valborg 🌼

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Tack snälla! 😍🙏

Trevlig Valborg till dig också!

Elisabet