Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ränta periodiseringfond

För bokslut med bokslutsdatum 2026 skall räntan på P-fond vara 2,55. I bokslutsprogrammet beräknas räntan till 0.5 % vilket kan bli stora felbelopp om man litar på bilagan. När kommer en uppdaterad programversion ? Tidigare år har Visma lagt in rätt belopp som man kunnat hämta genom att klicka på uppdatera procentsatser från internet, men det funkar inte heller nu.

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Bengt Enarsson 

När vi kontrollerar procentsatsen för 2026 i programmet är den korrekt satt till 2,55 % för statslåneräntan, vilket är den procentsats som används vid beräkning av schablonintäkt på periodiseringsfonder.

För att säkerställa att programmet har uppdaterade procentsatser rekommenderar vi att du uppdaterar dem via Arkiv – Uppdatera – Procentsatser via internet. Då hämtas procentsatserna direkt och uppdateras automatiskt.

Det går även att uppdatera via Arkiv Programinställningar Procentsatser Uppdatera från Internet, men tänk då på att klicka på OK innan du stänger fönstret, annars sparas inte uppdateringen.

Jag bifogar även bilder som visar var du gör uppdateringen i programmet. Du har säkert koll på det men då kanske vi kan hjälpa någon annan med samma fundering. 

Om jag har missförstått din fråga eller om du vill att vi tittar på det tillsammans är du varmt välkommen att skapa ett ärende till supporten på denna länken