Hej
Har fått en förfrågan om att kunna skicka e-faktura till privatpersoner och deras bank.
Hittade denna info gäller det för e-ekonomi med?
Nu kan vi erbjuda e-faktura till internetbank och ... - Visma Community
Hej @Jocke - JP Ekonomiservice
Kika på hjälpavsnittet Kan jag skicka e-fakturor till privatpersoner? och på vår hemsida Så skickar du e-fakturor i Visma eEkonomi där har vi samlat all info som jag tror att du behöver.
Ha en härlig dag
/Tinna
Tack @Tinna Gunnarsson
Då får de bli ett önskemål om att kunna skicka till bank!!
Hej Jocke,
Vi skickar ca 95% av våra fakturor, som är till privatpersoner via Kivra som e-Faktura och detta fungerar klockrent. De flesta har sitt bankkonto kopplat i Kivra, så de behöver bara klicka betala. Sätter du sedan OCR till starkt på BG så löser Visma konteringen in.
/Gunilla
Hej har ett stort problem med e-faktura till kivra som idrottsförening. Massutskick medlemsavgifter ca: 500 st gick bra med bilaga.
Nu har det dykt upp ett problem hos kivra då ett felmeddelande dyker upp ofta medlemmar som ska betala från SEB att tecknet ocr.nr är förlångt kos Kivra.
Kontakt med med Kivra och de skriver : Antingen ska OCR.nr vara meddelande eller tvärt om. Betalteamet hos kivra har kollat på detta gäller ofta betalningar från SEB där ett felmeddelandet dyker upp. Nordea och övriga banker funkar riktigt bra med betalning från Kivra. Detta leder till många samtal med medlemmar varför det inte går att betala från Kivra när det går från andra som skickar e-faktura. Så jag ber supporten kolla upp detta för Ulvsby Idrottsförening eller återkoppla till mig.
Vi har tidigare fått information från Kivra själva om att den här typen av felmeddelande oftast uppstår när bankkontot som tar emot betalningen inte är registrerat för att kunna ta emot betalningar med OCR‑referens hos banken.
I de fallen kan Kivra visa ett fel, till exempel att OCR-numret är för långt, trots att själva fakturan i sig ser korrekt ut. Lösningen brukar vara att kontakta banken och be dem kontrollera att kontot har ett aktivt OCR‑avtal för inbetalningar. När ett sådant avtal är på plats brukar betalningarna via Kivra fungera som de ska.
Vi rekommenderar därför att ni kontaktar er bank och ber dem kontrollera eller upprätta ett OCR‑avtal kopplat till det konto som används för fakturabetalningarna.
Om ni har fler frågor eller vill att vi tittar närmare på ert ärende är ni självklart välkomna att ringa oss på 0470‑70 60 00 så hjälper vi er vidare.
Hej @Ekonomikontoret On-line & @Tinna Gunnarsson
Kan intyga de Tinna skriver att felet 9 av 10 gånger ligger just i att man inte har ett rätt uppsatt OCR nummer i banken för detta.
Saknas detta så får man dessa felmeddelanden eller att betalningen inte går att genomföras. Man kan i Kivra om jag inte mins fel ändra från OCR till meddelande så får kunder igenom betalningen, dock skulle jag stämma av med banken att ni har OCR med hård kontroll vilket gör att betalningar inte går att genomföras om man inte anger rätt OCR nummer.
Har man även detta uppsatt så ska Spiris automatikst även kunna känna av rätt faktura och kunna matcha rätt inbetalning vilket spar användaren väldigt mycket tid.
Sitter själv med flera föreningar och har idag ca 1500-2000 medlemmar som jag fakturerar varje månad, dessa är först och främst uppsatta med automatisk fakturering mot Kivra eller mejl. Men sen även med OCR och hård kontroll. På detta lägger jag i snitt runt 1-2 timmar i månaden på avstämning.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.