Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

snjaktvilt
MEDLEM

2 frågor kring bokföring (bankbyte & utbetalning)

Hej 🙂 

Har två frågor som jag är osäker på för att bokföringen ska bli rätt! 

1: Jag har bytt bank, gjort en överföring och nu fått en bankhändelse att det kommit in pengar på 1930, men hur matchar jag denna summa, jag ska ju ha dem på mitt företagskonto. Men är det bara att bokföra motkonto med 1930? & välja övrig insättning? 

2: En kund betalade en kredit faktura samt den nya som skickades. Jag gjorde så klart en överföring till kunden då den betalades två gånger. Men hur blir det rätt när jag ska registrera denna bankhändelse? 

Stort tack för hjälpen på förhand 🙂 

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

1 .Ditt nya bankkonto skall ha ett nytt bokföringskonto (1931 t ex) sedan bokförs överföringen på detta sätt

1930 Kredit (Gamla bankkontot)
1931 Debet (Nya bankkontot)

2. Bokför inbetalningen av kreditfakturan och återbetalningen mot samma konto 2999 OBS konto så kommer de ta ut varandra och inte påverka något.

/Joachim

snjaktvilt
MEDLEM

Hej , stort tack för hjälpen! 

Det var inget spiris sa till mig när dem vägledde mig i byte, för jag fick bankbytet på 1930, antar jag får ringa dem så fall? 

Hej

Ja gör så att du kontaktar programsupporten på 0470 - 70 60 00 så kan de hjälpa dig justera detta.

/Joachim

snjaktvilt
MEDLEM

Stort tack 🙂 

snjaktvilt
MEDLEM

Jag vet inte om jag förstår hur jag ska göra på fråga nr 2: 

Kreditfakturan är redan bokförd sen en tid tillbaka, provade redigera den men det går inte om jag skulle ändra till 2999 OBS, sen försökte jag matcha utbetalningen till en kreditfaktura men det kommer inte upp något alls där! Svårt att förklara.. eller ska jag göra en egen kontering? Men jag kan fort inte matcha utbetalningen mer än att det blir till försäljningkonto? Och hur gör jag med momsen

Hej

Du kontrollerar du hur kreditfakturan bokförts och ser till att den är bokförd mot samma konto/Konton som inbetalningen. 2999 är inte det viktiga utan att betalning och återbetalning är bokförda mot samma konton.

/Joachim