Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

shalalleman
MEDLEM

2893 till vilket konto och hur bokföra?

Hej!

Jag vill ha hjälp med att täcka ett underskott genom att föra över medel/saldo från konto 2893 till intäkter. Hur bokför jag detta?

Allt Gott!

/Sven-Alex Trygg

4 SVAR 4
LW -60
CHAMPION

Hejsan!

Jag förstår att du har ett bokföringsmässigt underskott, men har tillfört kontanter som ligger bokade på 2893.

Du vill nu lägga det som en intäkt nu, på ett intäktskonto typ 3010, inte som ett aktieägartillskott?

Vilken typ av verksamhet är det i bolaget?

Är det ett aktiebolag?

Mvh Lena

Hej!

Tack för snabb återkoppling. Det är ett AB, och jag har stoppat in en del kapital som är bokfört på 2893. Har hört att det går att göra om den skulden till intäkt på något sätt. 

Verksamheten är främst utbildning och kursverksamhet.

Allt Gott!

/Sven-Alex

Jag kände mig nödsakad att kontakta AI för detta i och med att förfarandet är lite ovanligt för mig. 

Svaret jag fick är att det inte är helt okomplicerat att bokföra det som en vanlig intäkt. Det kan ifrågasättas av Skatteverket om det inte finns någon riktig prestation bakom. Det är därför bättre att använda ett övrigt intäktskonto såsom 3988 (erhållna gåvor) eller bokföra det som ett villkorat aktieägartillskott där det sistnämnda inte påverkar resultatet direkt.

Alltså:

2893 i debet:     x antal kronor

3988 i kredit:    x antal kronor

Vill man stärka företagets ekonomi med ett aktieägartillskott istället, bokar man:

2893 i debet:     x antal kronor

2093 i kredit:    x antal kronor

Vidare står det beskrivet, vilket är klokt:

Det handlar om hur det hela tolkas av Skatteverket, revisorer och framtida intressenter. Vill du att detta ska synas som en intäkt i resultaträkningen, eller är syftet att stärka balansräkningen och undvika skatteeffekter?

Det kanske finns någon annan här på forumet som har en annan åsikt än AI, så var välkomna, alla, att komma med synpunkter.

Bästa hälsningar, 

Lena

Hej Lena!

Tack för svar, och det verkar ju onekligen finnas flera vägar att gå. Ska klura lite på vilken lösning som är bäst.

Allt Gott!

/Sven-Alex