Är det möjligt att bokföra försäljning/inbetalning
På 2st bankkonto.
Tanken är att ha 2st bankkonto till samma bolag, men ha dem separerade, verkstad del på ett konto och försäljning och inköp av bilar på det andra.
När man har olika verksamhetsdelar i ett företag, separerar man dessa på annat sätt än att ha olika bankkonton.
Det vanligaste är att man arbetar med resultatenheter, vilket är som en typ av underkonto som pekar mot rätt verksamhetsgren.
Ett annat sätt är att ha olika konton för intäkter och kostnader, men då blir resultaträkningen så omfattande och det blir jobbigt att få fram resultatet per verksamhetsdel, så det första alternativet tycker jag är bäst (resultatenheter). Om du vill, kan du jobba med resultatenheter på bankkontot också, men det är onödigt. Det viktiga är att separera verksamheterna på resultatsidan.
Mvh Lena
Okej, men hur skulle man bokföra tex:
Överföring av summa från primära konto
Till "extra konto" sedan ett inköp från extra konto, går det att utföra, så att resultaträkning blir rätt.
Min tanke var följande:
Du har ETT bankkonto, det är sällan man behöver fler än så.
Då du har TVÅ verksamheter, och vill hålla isär verksamhetsdelarna (för bättre koll), och då var mitt förslag att du arbetar med resultatenheter på resultatsidan (konton mellan 3000 och 8999).
Du går in i företagsinställningarna och aktiverar resultatenheter
Sedan skapar du dessa två:
1001 = Verkstad
1002 = Bilar
När du köper in till verksamhetsdelen ”Verkstad” bokar du upp en kostnad på ett konto och sedan matar du in 1001 för den företagsdelen.
Det här var ett förslag på hur man arbetar med resultatenheter. Du behöver således inte alls ha två bankkonton.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.